6,3% от заетите у нас работят в сектор „Селско, горско и рибно стопанство“

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
3 Минути

6,3% от заетите у нас работят в сектор „Селско, горско и рибно стопанство“ през 2021 г., а 8% oт всички ученици в професионалното образование са в направления от аграрния сектор. Това заяви заместник-министърът на земеделието Георги Събев по време на дискусия на тема: „Професионална квалификация и образование на работници и специалисти в аграрния сектор“, която се организира от Министерството на земеделието. В нея участваха заместник-министърът на образованието и науката д-р Мария Гайдарова, представители на синдикални и работодателски организации, неправителствения сектор, бранша и образователни институции.

Аграрният заместник-министър посочи още, че 6,3% от заетите у нас работят в сектор „Селско, горско и рибно стопанство“ през 2021 г., а 8% oт всички ученици в професионалното образование са в направления от аграрния сектор. И уточни, че това показва, че има образователни програми, които подготвят кадри, но те не оставят в отрасъла.

По информация на Министерството на образованието общо учениците в професионалното обучение са над 150 хил., от които повече от 12 хил. са в агронаправления, като 593 от тях са в дуална форма. 1303 ученици се подготвят в защитените специалности „Растениевъдство и животновъдство“ и „Горско стопанство“.

Дуално образование

„Вярвам, че дуалното образование има много предимства, паралелно с образованието се практикува и професията, което често се и заплаща“, посочи заместник-министърът. По думите му, Министерството на земеделието ще работи в посока за привличане на повече ученици в тази обучителна форма, защото ползите от нея са както за бизнеса, така и за подрастващите. Той коментира, че хората които имат професионална квалификация са икономически по-активни, имат по-висока заетост, по-рядко изпадат в състояние на безработица и са заети в по-високоплатени сектори на икономиката.

Георги Събев заяви още, че добра практика е деца да посещават специализираните земеделски изложения. И апелира към директорите на професионалните гимназии да дават възможности на учениците да посещават подобни форуми.

Участниците в срещата коментираха държавните професионални и образователни стандарти. Според тях те трябва да бъдат актуализирани, като при подготовката на измененията да бъде включен и бизнесът.

Тема на разговорите бяха и учебниците, които липсват за специализираните предмети. В дискусията бе посочено, че има нужда от популяризиране на възможностите за обучение в професионалните гимназии и университети. По този начин ще се повиши информираността и родителите, и децата ще бъдат насърчавани по-често да избират тези образователни институции.

Достъп до нова техника и модернизация

Представителите на  професионалните гимназии информираха, че един от основните им проблеми е достъпът и осигуряването на нова техника и механизация.

В разговорите бяха засегнати още въпросите за дигитализацията в сектора, както и използването на новите технологии, нуждата от промяна на нормативната уредба и нуждата от задълбочаване на връзката между бизнеса и образованието.

Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА