През миналата 2020 г. стойността на износа на селскостопански храни в ЕС се увеличи до 184,3 млрд. евро (ръст от 1,4% в сравнение с 2019 г.), докато стойността на вноса нарасна до 122,2 млрд. евро (ръст от 0,5%). Резултатният търговски баланс за 2020 г. беше с увеличение от 62 милиарда евро, което е ръст с 3% в сравнение с 2019 г. Това са сред основните констатации, публикувани вчера от Европейската комисия в месечния доклад за търговията за януари-декември 2020 г.
Китай, Швейцария и региона на Близкия изток и Северна Африка (MENA) са основните дестинации за растеж на износа на селскостопански храни в ЕС през 2020 г. В случая с Китай стойността на износа нарасва с 3,22 млрд. евро в сравнение с 2019 г., движени от свинското месо и пшеницата. Широката гама от продукти доведе до увеличение на износа за Швейцария с 675 милиона евро, докато зърнените култури и млечните продукти доведоха до увеличаване на търговията с региона на Северна Африка, особено в Саудитска Арабия, където стойността на износа нарасна с 648 милиона евро, Алжир (+ 494 милиона евро ) и Мароко (+ 413 милиона евро).
Стойността на износа от ЕС е спаднала спрямо САЩ с 392 млн. евро, като спиртните напитки и виното са основните засегнати продукти, Турция (- 360 млн. евро) и Сингапур (намаление с 346 млн. евро). Въпреки въздействието на Brexit, износът на ЕС за Великобритания се е увеличил с 467 милиона евро в сравнение с 2019 г., като пшеница и тестени изделия са сред водещите продукти. Стойността на вноса от ЕС от Обединеното кралство обаче е спаднала с 1,2 милиарда евро, като най-вече са били засегнати спиртните напитки и ликьори.
Канада е увеличила значително ролята си като източник на вносни селскостопански храни в ЕС през 2020 г., като рапицата и твърдата пшеница са увеличили стойността на вноса с 1,05 млрд. евро в сравнение с 2019 г. Вносът от Бразилия и Индонезия е скочил с 580 млн. евро, задвижван от търговията със соя и палмово масло. За същия период от време е намаляла стойността на вноса от Украйна (с 1 млрд. евро), САЩ (с 626 млн. евро) и Индия (намаление с 247 млн. евро).
По отношение на продуктовите категории износът на свинско месо нарасва с 2,12 милиарда евро в сравнение с 2019 г., докато стойността на износа на пшеница се увеличава с 1,70 милиарда евро. Други продуктови категории, които се представят силно през 2020 г., са храни за домашни любимци (с 557 милиона евро), рапично и слънчогледово масло (с 467 милиона евро) и тестени изделия и сладкиши (с 391 милиона евро).