Ролята на товарните ЖП превози ще нараства в целия Европейски съюз

Лилия Александрова
Лилия Александрова
4 Минути

Товарни превози по железен път през границите продължават да се извършват. При тях няма трансгранично преминаване на персонал и локомотиви, няма риск от пренасяне на зараза и съответно няма нужда от карантина. Това обяви пред БТА инж. Иван Личев, управител на “БДЖ – Товарни превози” ЕООД.

“Зелените коридори” трудно сработват

През България и граничния пункт “Кулата” към пристанищата в Гърция и после към Южна Италия пътуват ТИР-ове от 7 държави. От седмици вече обаче трафикът е “стресиран” вследствие на мащабите, с които се разпространява коронавирусът в Северна Италия. “Т. нар. зелени коридори трудно сработват, въпреки поетия от лидерите на страните членки ангажимент да гарантират гладкото управление на границите, което да спомогне функционирането на Общия пазар”, коментираха от Съюза на българските транспортни работници.

По думите на инж. Личев на граничните пунктове локомотивите и вагоните преминават през задължителна процедура по дезинфекциране. Извършват се превози за внос-износ, както и международни транзитни товарни влакове. “Единствено се удължава времето за приемане и предаване на влаковете на граничните гари във връзка с времето за обработка на документите”, каза той.

ЖП превозът ще става все по-важен

На въпроса може ли жп превозвачът да поеме част от товарния трафик, предвид усложнената обстановка с преминаването на ТИР – камионите през границите и липсата на “зелени коридори”, Личев посочи, че “БДЖ – Товарни превози” ЕООД има готовността да осъществява превоза на стоки с контейнерни композиции, които могат да се обработват на интермодалните терминали в Драгоман и Пловдив.

“В тази връзка в напреднала фаза са договорните отношения с един от големите интерконтинентални оператори за контейнерни превози на стоки”, информира управителят на “БДЖ – Товарни превози”. Той каза още, че в средносрочен план във връзка с директиви на ЕС за транспорта, както и в по-общия “Зелен пакет 2030”, ролята на товарните жп превози ще нараства в рамките на целия Европейски съюз.

Необходими промени

“За да поеме незабавно или в обозримо кратко време съществена част от товарния трафик, който сега се извършва от автомобилен транспорт, обаче за жп транспорта в България е необходимо да има институционално потвърдена средно и дългосрочна перспектива, която да намери отражение в регулациите на отрасъл транспорт като цяло и в референтните документи, отнасящи се до железопътния транспорт в частност”, коментира инж. Личев.

В момента на интермодалния терминал в Пловдив, отдаден на концесия на товарна железопътна компания – “ПИМК рейл”, една от най-големите компании за международен автотранспорт в България с лиценз, товарят ремаркета на ТИР-ове върху платформи на железницата. Така се избягва струпване на още камиони на границата с Турция. За момента това е единствената алтернатива за бързо осъществяване на търговския процес между България и Турция.

Сигурна среда

“В условията на вътрешни и международни ограничения, карантина и изолация, железопътният транспорт остава единствената сигурна среда, по която продължават да се извършват почти безпрепятствено превози и доставки на жизненоважни за поддържане на икономиката и живота изобщо стоки – горива, суровини и материали”, твърди експертът.

ЕТИКЕТИ:
Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА