Аграрна търговия: Изнесли сме стоки за над 8 млрд. евро, но традиционно положителното салдо се свива

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
8 Минути

Вижте размерът на аграрната търговия на България за 2022 г. в цифри

По предварителни данни, през 2022 г. аграрният стокообмен на България бележи ръст от 42,7% на годишна база в стойностно изражение, достигайки 14 924,2 млн. евро. Това се дължи до голяма степен на необичайно високата инфлация в глобален мащаб, засегнала и аграрния сектор, се посочва в доклад за аграрната търговия през 2022 г. на Министерство на земеделието. Експортът на селскостопански стоки през годината възлиза на 8 254,4 млн. евро, с 36,6% над нивото от 2021 г. При още по-сериозно увеличение на вноса (с 51%), традиционно положителното салдо в аграрната търговия на България се свива с 2,3% на годишна база, до 1 584,7 млн. евро.

През 2022 г. аграрният сектор формира 14,5% от общия стокообмен на страната за годината, в т. ч. 17,3% от общия износ и 12,1% от общия внос. Основна част от аграрния стокообмен на България се извършва със страните от Европейския съюз. През 2022 г. търговията с държавите – членки на Съюза представлява 60,1% от общия аграрен износ на България и 62,8% от общия аграрен внос, при съответно 62,2% и 75,9% през предходната година. Същественото намаление на относителната тежест на ЕС в общия селскостопански внос през 2022 г. се обяснява до голяма степен с рязкото увеличение на доставките на определени продукти от Украйна (най-вече на маслодаен слънчоглед и сурово слънчогледово масло) като последица от военния конфликт между Русия и Украйна и предприетите мерки на европейско и международно ниво за  улесняване на украинския износ, включително по нови маршрути.

Най-значителен дял в общия износ на селскостопански стоки от България през 2022 г. формират съседните Гърция и Румъния – респективно 12,2% и 9,9%. Сред водещите дестинации са също така Испания и Германия, следвани от Алжир, Нидерландия, Италия, Турция, Франция, Китай и др. Сравнението с 2021 г. сочи увеличение на експорта при почти всички основни партньори, с изключение на Турция. Изпращанията на аграрни стоки за ЕС нарастват с 32% на годишна база, а износът за трети страни – с 44,2%.

В стойностно изражение, най-голям ръст се наблюдава при износа за Алжир (+434,2 млн. евро, главно поради разширената реализация на пшеница) и Гърция (+260,8 млн. евро, като основен принос имат увеличените изпращания на слънчогледово масло, житни растения и захар).

През 2022 г. аграрният внос от трети страни е повече от два пъти над нивото от предходната година, основно вследствие на отчетения ръст от близо дванадесет пъти на вноса от Украйна. По-умерено повишение е налице при стойността на доставките от държави членки на ЕС – с 24,8%.

 

Украйна е водещ вносител в стойностно изражение

С 16,6% относителен дял от целия аграрен внос в стойностно изражение, Украйна се превръща във водещ доставчик на селскостопански стоки в България през 2022 г. и това се свързва основно с разместване на търговските потоци поради военния конфликт между Украйна и Русия. Международните инициативи за осигуряване на коридори за износ на украински аграрни продукти и временната либерализация на търговията на ЕС с Украйна от м. юни 2022 г. оказаха влияние за рязко увеличение на вноса на някои украински продукти на българския пазар, най-вече на слънчоглед и сурово слънчогледово масло.

Традиционно значителен е вносът на селскостопански стоки от Румъния, Германия и Гърция (представляващи респективно 13,1%, 8,2% и 8,0% от общия аграрен внос за 2022 г.), следвани от Полша, Нидерландия, Италия, Турция, Унгария, Испания, Китай и др.

След Украйна, най-сериозно увеличение на годишна база бележи стойността на доставките от Румъния (+189,1 млн. евро) и Китай (+139,2 млн. евро). Сред основните ни търговски партньори, единствено за Великобритания се отчита намаление на аграрния внос спрямо предходната 2021 г.

 

Водещите продукти в износа

 

Водеща група продукти в структурата на аграрния експорт през 2022 г. остават житните растения, макар техният дял в общата стойност на реализираните извън страната селскостопански стоки да намалява от 27,7% през 2021 г. на 22,8%. На второ място се нарежда групата на мазнините от растителен или животински произход с 21,2%, изместваща маслодайните семена и плодове, чийто дял се свива до 11,1% при 13,8% за предходната година. Сравнително голям е и износът на остатъци от хранителната промишленост и храни за животни, хранителни продукти, приготвени на базата на житни растения, какаови продукти, мляко и млечни продукти, меса и карантии, безалкохолни напитки и др.

Основен принос за увеличение на общия експорт на селскостопански стоки през 2022 г. има регистрираният значителен ръст на стойността на изнесените слънчогледово масло (с 933,8 млн. евро или 144,1%), пшеница (с 252,1 млн. евро или 22,3%) и кюспета (със 152,5 млн. евро или 92,7%). Чувствително повишение се наблюдава и при износа на слънчоглед (с 86,9 млн. евро), птиче месо (с 85,7 млн. евро), етилов алкохол (с 55,3 млн. евро) и хлебарски, тестени сладкарски или бисквитени изделия (с 50,9 млн. евро). Увеличението на стойността на реализираните извън страната продукти се дължи до голяма степен на постигнатите по-високи експортни цени спрямо предходната година, макар при някои от продуктите като пшеница и слънчоглед да е налице намаление на износа в количествено изражение.

 

Ръст при вноса на масла и маслодайни семена

През 2022 г. се отчита увеличение на вноса на всички основни групи селскостопански продукти, най-значително при мазнините и маслата от животински или растителен произход (близо три пъти) и маслодайните семена и плодове (над два пъти). Групата маслодайни семена и плодове запазва водещото си място в структурата на общия внос на селскостопански стоки през годината, като дори увеличава своя дял до 16,2%, сравнено с 10,5% през 2021 г. Сериозното повишение на вноса на сурово слънчогледово масло води до нарастване на относителната тежест в общия аграрен внос на групата мазнини и масла от животински или растителен произход от 6,7% през 2021 г. на 13,2% през 2022 г. На трета позиция са изместени месата и карантиите със 7,8% (при 9,2% през 2021 г.), следвани от безалкохолни и алкохолни напитки и оцет; мляко и млечни продукти, птичи яйца и естествен мед; тютюн и обработени заместители на тютюна и др.

Сравнявайки с предходната година, през 2022 г. е налице рязко увеличение на вноса на слънчоглед (с 630,7 млн. евро или 190%) и слънчогледово масло (с 406,1 млн. евро или над тринадесет пъти). Сериозно нараства и стойността на вноса на животински или растителни мазнини и захар (съответно със 128,4 млн. евро и 85,1 млн. евро), шоколадови изделия, хлебарски, тестени сладкарски или бисквитени продукти, свинско месо, кафе, птиче месо и др.

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА