Групата от фирми АЯКС е основен партньор на Кампанията „Избирам 380“. Във времето АЯКС се утвърждава като най-големия производител в България на угоени свине, от породата датски хибрид. А основната цел – доставка на висококачествен продукт до клиентите. Компанията има над 20 години опит, 7 предприятия и над 500 души работна ръка. Застава твърдо зад „Избирам 380“, тъй като от управата смятат, че всяка инициатива, свързана с българската храна трябва да бъде подкрепена. „Това е една много добре замислена и надявам се реализирана идея от страна на „Агрозона“ с подкрепата на земеделското министерство. Щом чухме за нея веднага я подкрепихме“, коментира Венцислав Славов, директор бизнес развитие в група „Аякс“.
Според него, българинът няма навика да чете баркода, в последните години обаче се зачита етикета – хората искат да знаят какво консумират какви консерванти има в храната, какво присъства в самата рецепта. Със старта на тази кампания и с популяризирането й хората все повече и повече ще обръщат внимание на баркода и ще търсят цифрата 380, категоричен е Славов.
Той допълва още, че има случаи, в които етикета не отговаря на това, което стои под него. Особено в свиневъдния бранш все повече и повече се говори за меса с произход от чужбина, които се предлагат като български, включително на етикети и опаковки. „Българинът и крайният консуматор трябва да е сигурен в това какво яде и че етикетът отговаря на реалната храна. Това по някакъв начин трябва да се случи и с помощта на тази кампания и с помощта на МЗХГ и БАБХ като компетентен орган за проследяване на произхода на хранителните продукти“.
80% от месото у нас е вносно
Съотношението българско-чуждо месо винаги е било в полза на външната продукция. В последната година и няколко месеца това дори важи с още по-голяма сила, заради щетите които Африканската чума нанесе на родните производители. „Няколко индустриални ферми бяха ударени и затворени, така че в момента вносът е значително по-голям – около 70-80%. Колегите все пак започнаха да възстановяват производствата си. В рамките на година-две мисля, че ще се възвърант нивата от преди година и половина. Тогава очаквам 35-40% от свинското месо в мрежата да бъде българско“. Венцислав Славов коментира, че по-голямата част от българското месо отива на пазара като свежо. Останалата част, която е масовата на пазара – колбаси, разфасовки, е именно от вноса.