В сила са нови изисквания за етикетиране на вината

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Така ще се гарантира максимална информираност при избора на потребителите

От 8 декември 2023 г. в Европейския съюз влязоха в сила нови правила за етикетиране на съставките и хранителните стойности на виното и ароматизираните лозаро-винарски продукти. Допълнителната информация, предоставена на етикетите, ще даде възможност на потребителите да направят по-информиран избор, съобщават от Европейската комисия (ЕК).

Новите правила ще се прилагат за всички вина и лозаро-винарски продукти, получени от реколта 2024 г., докато всички вина, произведени преди 8 декември 2023 г., ще продължат да бъдат освободени от новите правила до изчерпване на запасите.

Операторите ще имат избор да посочат списъка на съставките и обявяването на хранителната стойност върху физическия етикет на виното или чрез специално електронно средство, като например QR код. Алергенните вещества ще продължат да бъдат представяни на физическия етикет, какъвто ще бъде случаят сега за енергийната стойност. Информацията, предоставяна онлайн, следва да бъде толкова ясно видима и достъпна за потребителите, колкото информацията, предоставена на физическия етикет. Думата “съставки” следва да бъде лесно идентифицирана от потребителите върху етикета и да не се бърка с други електронни средства, съдържащи маркетингови съобщения. Въпреки че правилата бяха определени през 2021 г. и бяха издадени по-подробни правила преди месеци, Комисията наскоро публикува набор от въпроси и отговори, които да насочват операторите и държавите членки при прилагането на новите правила. Националните органи ще отговарят за прилагането на новите правила.

Това ще покрие съществуващата разлика между виното и всички други хранителни продукти, от които от много години се изисква да предоставят такава информация. Виното беше освободено досега, както и другите алкохолни напитки, от задължението за предоставяне на информация в списъка на съставките и обявяването на хранителната стойност.

 

В новите етикети на виното потребителите ще могат да намерят поне следната информация за всички вина, продавани в ЕС:

  • обозначението на категорията лозаро-винарски продукт;
  • термина “защитено наименование за произход” (ЗНП) или “защитено географско указание” (ЗГУ) и неговото наименование за вина, регистрирани като географски указания;
  • действителното алкохолно съдържание по обем;
  • произхода;
  • името на бутилиращото предприятие или името на производителя или продавача;
  • нетното съдържание;
  • съдържанието на захар в случай на пенливи вина;
  • обявяването на хранителната стойност;
  • Списък на съставките;
  • веществата, причиняващи алергии или непоносимост;
  • минималната трайност за лозаро-винарските продукти, които са преминали през обработка за деалкохолизация.

Тази изчерпателна информация ще гарантира на потребителите максимална прозрачност при избора и закупуването на вино.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА