Правителството прие вчера размерът на тол таксата за изминато разстояние от тежкотоварни пътни превозни средства ще бъде увеличен поетапно. Въвеждат се и реално таксуване за второкласната пътна мрежа за тежкотоварния трафик.
Поетапната актуализация на размера на тол таксите за пътни превозни средства над 3,5 тона и тол таксуване за пътищата втори клас предвижда 50 % от общото планирано увеличение да влезе в сила от 1 юни. С още 50 % ще е увеличението от 1 януари догодина, когато ще бъде достигнат пълният размер на първоначално предложените промени в тарифата за таксите. Това ще важи и за второкласната пътна мрежа, която вече също подлежи на толуване, решиха още министрите, които вече са в оставка.
Собствениците на много товарни автомобили на местния бизнес по селата ще се видят в чудо.
Колите ще излизат от населените места за 2-3 км, ще влизат в черни пътища и ще се връщат в края на деня. И за всичко това ще се плаща – толтакси и глоби, защото земеделските стопани не се съмняват, че ще бъдат преследвани за това. На големите превозвачи камионите са извън страната и се връщат за малко, затова няма да усетят тежестта, както местния бизнес. Говори се за селски райони, за развитието им и завръщането на младите по селата, но с подобни действия на практика се унищожава местния бизнес. Така коментира ситуацията за Агрозона председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Костадин Костадинов. Много хлебопроизводители ще бъдат засегнати от нововъведенията, тъй като извозват хляба често и по второстепенни пътища, каза от своя страна Мариана Кукушева, председател на председател на УС на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.
„При движението на камиони със зърно отдавна искаме да се въведе понятието „фермерски камион“. По подобен начин в Германия земеделските камиони са освободени от тези плащания. Но у нас се получава голям отпор от управляващите“, споделя още той.
На база високата цена на нафтата ще повиши разходите на земеделеца, но това е едното перо, другото е плащането на толтаксите по второстепенната пътна мрежа. Тези разходи се плащат от производителя, което неизбежно води до намалени приходи. Затова колкото е по-отдалечен от пристанище или база, толкова по-малко ще останат в земеделците. За производителите в Добруджа товаренето на Варна или Констанца е едно и също като разстояние, пресмята още зърнопроизводителят. Румънския порт обаче е по дълбок и затова се предпочита често от търговците. А и там има добра организация на национално ниво, докато при нас е на местно ниво.
От Асоциацията се питат какви пътни такси плащат украинските камиони, които влизат в нашата страна и дали заплащат както българските стопани, производители и търговци.