Светът минава на зелено – търсят се малки опаковки с нарязани зеленчуци

Георги Узунов
Георги Узунов
6 Минути

Търсенето на зеленчуци нараства в световен мащаб. Не само поради увеличаване на населението, но и поради факта, че потребителите имат все по-голяма информираност за храната на своята маса. И тази тенденция не се ограничава само до западните страни. Световната зеленчукова карта 2018 показва основните търговски потоци на зеленчуци. Тя също така очертава някои ключови глобални тенденции, като растящото значение на оранжерийното производство.

Трансформация на опаковката

Около 70% от цялата продукция все още се продава в цял вид, но търсенето на предварително измити, нарязани и опаковани зеленчуци се е увеличило в световен мащаб през последните години. Тази тенденция е свързана с търсенето на полуфабрикати и увеличения брой на по-малките домакинства, което доведе по-висок интерес към малките опаковки.

На пръв поглед повечето предварително опаковани зеленчуци означават и повече опаковъчен материал, а следователно и повече отпадъци. „Фирмите, които обработват зеленчуците работят много ефективно. Те използват възможно най-малко вода и изхвърлят много по-малко от продуктите, отколкото ние, когато подготвяме у дома салатата си. И тъй като намаленият размер на опаковката е по-добре съобразен с нуждите на потребителите, това води до по-малко разхищение.“, смята Синди ван Рийсвик, анализатор на плодове и зеленчуци в Rabobank.

Кой все още яде консервирани зеленчуци?

Търсенето на консервирани зеленчуци е намаляло, въпреки че това е добър начин за запазване на продукцията и намаляване на отпадъците, сочи статистиката. “В много страни интересът към консервираните зеленчуци намалява,  защото процесът на консервиране променя техния вкус. Те се възприемат като старомодни и заради „нездравословните“ съставки като захар и сол, които понякога се добавят. През последните години обаче в сектора навлизат известни новости, като миксирането на зеленчуци, добавяне на сосове и използването на по-малко добавена сол и захар. Меките опаковки са по-привлекателни и по-лесни за отваряне в наши дни, затова торбичките заменят кутиите до известна степен. ”

Биологичните зеленчуци: нещо повече от луксозен продукт

Популярността на биологичните зеленчуци се засилва в световен мащаб. Според Синди ван Рейсвик потребителите имат различни, често лични причини, поради които предпочитат да купуват органични храни. “Хората искат продукти без химикали, здрави, местни, дребни и ароматни продукти. Все още се доказва дали биологичните зеленчуци действително имат тези предимства. Те обаче се търсят на пазара от потребителите, които искат да направят съзнателен избор. ” Биологично отглежданите зеленчуци обикновено са по-скъпи, така че тяхното потребление е отчасти свързано с възможностите на купувачите.

Достъпността е друг ключов фактор. Земеделските производители, които желаят да преминат към биологично отглеждане, трябва да се справят с преходния период (през който имат по-високи разходи, но все още не по-високи приходи). Междувременно рисковете, свързани с биологичното отглеждане, са по-високи, отколкото при традиционните методи.

“Въпреки това, органичните зеленчуци не са луксозен продукт само за Западния свят. Пазарният им дял нараства в страни като Китай, поради различни заплахи за конвенционалните хранителни продукти, потребителите се тревожат от прекомерната употреба на препарати за растителната защита.”, коментира още Ван Рийсвик:

Ефектът от оранжериите

Картата показва, че по цял свят зеленчуци се отглеждат в оранжерии и вертикални ферми. Това е в отговор на целогодишното търсене на висококачествени продукти без съдържание на замърсители, отглеждани с минимални ресурси.

“Биологичната защита на земеделските култури в оранжериите достигна значителни успехи в цял свят. Контролираната среда в оранжериите позволява да се минимизират грешките и успешно да се води борба с вредителите. Отглеждането на растенията в субстрати спомага за предотвратяване на болести и означава, че използването на водата и торовете може да бъде контролирано прецизно.”, казва още холандският експерт.

При това положение не е изненадващо, че все повече и повече зеленчуци се отглеждат в оранжерии по целия свят. Основна пречка обаче си остават високите инвестиции, необходими за изграждането на парници. Някои правителства подкрепят развитието на устойчиво местно производство на храна и осигуряват заеми и субсидии за оранжерийното производство. Банките, които работят в този сектор обаче, имат ключова роля при преминаването към парниково земеделие. ”

Бъдещето е на зеленчуковите ястия

Ван Рийсвик смята, че през следващите няколко десетилетия по-голяма част от нашите ястия ще бъдат приготвени на базата на зеленчуци, вместо на зърнени или животински протеини. “Виждам една бавна, но стабилна тенденция. Има много разговори за алтернативи като култивирано месо или насекоми, но в преминаването към зеленчуци има повече смисъл. ”

“Има различни високобелтъчни зеленчуци като спанак, сладки картофи и грах, които са с ниско съдържание на калории и високо съдържание на фибри, витамини и минерали. За щастие, потребителите все повече осъзнават това, а професионалните готвачи използват повече зеленчуци в своите кухни. Растежът на консумацията на зеленчуци зависи отчасти от предлагането на вкусни зеленчуци, оригинални идеи и рецепти на потребителите. Удобството и вкусът ще увеличат потреблението по-бързо от аргументите, свързани със здравето.”, категоричен е специалистът.10

Георги Узунов е в сферата на журналистиката от 7 години. Работил е за национални медии като Радио "Фокус", Дарик Радио и Националното радио. Завършил е бакалавър "Журналистика" в Софийския университет, а магистратурата му е в специалност "Журналистика, Продуцентство и Финанси".

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА