Реализацията на млечни продукти на външни пазари продължава да се свива и през 2023 г.

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
4 Минути

За периода януари – юли 2023 г. при почти всички групи млечни продукти е налице понижение на износа на годишна база, в границите от 7% (сирена и извара и заквасени млека и сметана) до 19,8% (масло и други млечни мазнини). Единственият продукт, за който се отчита нарастване на обема на износа, и то значително със 68,2%, е суроватката.

По предварителни данни, наблюдаваният низходящ тренд на общия износ на мляко и млечни продукти през предходната година продължава и през настоящата 2023 г. – за първите седем месеца се отчита 7%-но намаление спрямо същия период на 2022 г.

Общото количество, реализирано на пазарите на страните от ЕС, е с 5,2% по-малко на годишна база. И през тази година основни контрагенти остават Гърция (6,3 хил.тона), Румъния (3,5 хил. тона) и Германия (1,9 хил. тона).

Експортът за трети страни се свива с 10,7% спрямо седемте месеца на 2022 г. Главни дестинации са Обединеното кралство (1,7 хил. тона) и САЩ (1,3 хил. тона), следвани от Косово (955 тона), Австралия (697 тона), Ливан (380 тона), Канада (266 тона), Саудитска Арабия (241 тона) и др.

13,3% спад в износа и през 2022 г.

Общият износ на мляко и млечни продукти от България през 2022 г. е в размер на 38 620 тона – с 13,3% по-малко спрямо предходната година, обяснимо донякъде с пониженото промишлено производство на повечето от основните млечни продукти през годината.
Изпращанията за страните от ЕС формират около 70% от целия износ на мляко и млечни продукти, като отбелязват спад от 18,5% на годишна база

Подобно на предходни години, най-значителни са количествата, насочени за съседните Гърция (12,1 хил. тона) и Румъния (6,2 хил. тона), макар да намаляват съответно с 20,2% и 14% спрямо 2021 г. Осъществени са пратки и за Германия (3,3 хил. тона), Испания (1,6 хил. тона), Австрия (720 тона) и др.

Изнесените млечни продукти за трети страни са с 2% повече на годишна база. Основни пазари са Саудитска Арабия (2,6 хил. тона), Обединеното кралство (2,6 хил. тона), САЩ (2,5 хил. тона), Австралия (874 тона) и Ливан (680 тона).

По групи продукти, през 2022 г. се отчита сериозно свиване на реализираното извън страната количество неконцентрирани мляко и сметана спрямо 2021 г. – с 40,2%. По-умерено намаление се наблюдава при заквасените млека и сметана (с 12,3%) и при сирената и изварата (с 8,7%), а слабо изразено – при концентрираните млека и сметана (с 3,9%). В същото време, износът на масло и млечни мазнини бележи ръст от 63,4%, а този на суроватка – 15,3%.

През 2022 г. износът на сирена и извара възлиза на 23 517 тона и представлява 61% от общото количество мляко и млечни продукти, реализирано на външни пазари.

Водещи дестинации за българските сирена през годината остават Гърция (4,8 хил. тона) и Румъния (3,2 хил. тона), следвани от Германия (2,7 хил. тона), Саудитска Арабия (2,6 хил. тона), САЩ (2,5 хил. тона), Обединеното кралство (1,9 хил. тона) и др.

В сравнение с 2021 г., през 2022 г. се наблюдава намаление на изпращанията на сирена и извара за ЕС с 14,5% (при почти всички основни партньори в рамките на Съюза), докато експортът за трети страни остава без съществена промяна (+0,1%).

Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА