Преработватели прогнозират спад с 40% на износа на БГ консерви

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Основна причина за това е високата инфлация у нас, която повишава себестойността на продукцията

„Младите хора не искат вече да си правят консерви вкъщи и голяма част от тях си купуват. Има отлив от това всеки да си приготвя зимнина, но при нас се появи един много голям проблем през тази година. Става дума за експорта. Поради факта, че в България инфлацията е много по-голяма от инфлацията в Европа и в САЩ, на практика нашите продукти с високата си себестойност вече не са конкурентни на европейския и на американския пазар“, сподели за Агрозона Стойко Кировски, председател на Управителния съвет на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци (СППЗ).консерви, плодове зеленчуци, Agrozona.bg

„Повечето американски фирми се отказват да работят с български производители на първо място, заради високата цена на самата консерва, и второ, заради скъпия транспорт. Един контейнер от тук до Америка, зависи на кой бряг е, струва около 8-10 хил. долара, а пък от другата страна на континента, откъм Калифорния, стана 12 хил. долара контейнера, което натоварва изключително много цената на самата стока и американците започват да си купуват консерви от Южна Америка или където е по-близо, или държави, които субсидират износа на консерви, като Турция, например“, коментира Стойко Кировски.

Тъй като сезонът е все още в разгара си, реалните щети върху бизнеса ще станат ясни напролет, но експортът на консерви ще загуби много през 2022 г, прогнозира Кировски. По думите му заради високите цени около 40% от износа на консерви е спрял. Очаква се и предприятията, които са предимно с експортна насоченост през този сезон да отчетат по-лоши резултати в края на годината.

В Европа пък традиционно действащи от години вериги и договори вече са развалени, тъй като потребителите зад граница не могат да поемат подобно увеличение на стойността на продукта. „В Европа могат да приемат едно увеличение на цената на нашите консерви от 8 до 10%, но ние искаме да ги вдигнем с 30-40%, защото не ни излиза иначе сметката при тези стойности на опаковки, на труд, на всичко“, категоричен е Стойко Кировски.

Българските потребители обаче не могат да се лишат от родната консервна продукция и въпреки негодуванието в промяната на етикета, продължават да купуват и при новите цени.

 

Още по темата четете в 126 брой на списание A zona

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА