Позиция на АЗПБ по Концепция на МЗХ относно прилагането на директните плащания в Република България от 2015 г.

Златко Златков
Златко Златков
10 Минути

Асоциация на земеделските производители в България (АЗПБ) изказва уважение към ръководството на МЗХ за приетото наше предложение за сформиране на работна група за обсъждане на схемите в Директните плащания от новата ОСП 2015-2020. Едновременно с това отчитаме и факта, че работната група заработи едва в началото на месец юни като някои от най-важните теми закъсняха и бяха обсъждани последната седмица- намаления на плащанията и схемата за обвързано с производството подпомагане. Поради спешността от оформяне на финална концепция с национални решения в срок, за някои добри експертни предложения (част от тях са установени добри практики в ЕС) не стигна време за коментар как бихме ги адаптирали за нашите условия. Относно най-стресиращите за фермерите, вероятно и за администрацията, нови „зелени“ изисквания въпросите са много, а детайлите неясни.

АЗПБ в свое становище от 19 юни 2014 посочи, че ще предостави официална позиция по новите схеми след края на дебатите в работната група по директни плащания 2015-2020, след очертаване визията на МЗХ и провеждането на финална дискусия, в която да се разгледа комплексно прилагането на всяка една от мерките съобразно избраните варианти на решения. Макар последното към настоящия момент 29 юли 2014 да не се състояло АЗПБ изразява следната позиция:

Схема за единно плащане на площ (СЕПП)- подкрепяме да продължи да се прилага до края на позволения в Регламент 1307/2013г. срок- 31.12.2020г., тъй като считаме, че към настоящия момент страната няма готовност да прилага алтернативната схема за основно плащане, базирана на права на плащане.

Преразпределително плащане (ПРП) и намаление на плащанията над 150 хил. евро-

Подкрепяме прилагането на ПРП като механизъм за по-справедливо разпределяне на подпомагането между отделните стопанства и настояваме да се въведе сериозен механизъм на контрол на ново заявяващите по схемата за ПРП, за да се избегнат спекулациите ( МЗХ отчита в кампания 2014г. увеличение на броя на заявленията по СЕПП с 16 000бр., от които заявени до 300дка са 13 330 бр.).

Последователни в своята позиция още от февруари месец, АЗПБ подкрепя прилагане на преразпределително плащане без въвеждане на тавани. АЗПБ счита, че първи вариант на МЗХ на прогресивното намаление (с 5% за сумите межди 150 000- 300 000 евро и с 10% на сумите над 300 000 евро) е справедливо и обективно решение, защитаващо интересите на различните категории земеделски производители. Защитаваме и тезата, че преди намалението да се приспаднат разходите за заплати, социални осигуровки и данъци.

Предложение на АЗПБ е генерирата сума, получената от прилагането на прогресивното намаление (от около 1.8 млн.евро и 2.8 млн. евро през отделните години) да се прехвърли конкретно в инвестиционните мерки на ПРСР.

Зелено директно плащане

От няколко месеца АЗПБ настоятелно изисква от МЗХ указания с детайли как да бъдат изпълнени зелените изисквания, за да стартира подготовката още преди подаване на декларации по чл. 69 и заявления по чл. 70 от ППЗСПЗ за стопанската 2014-2015 година, както за земеделците, така и за администрацията, тъй като въпросите са много, а детайлите неясни: какъв е метода на изчисление на броя на културите за целите на диверсификация; какъв е периода за изчисляването; кои площи ще се включват в новия слой „постоянно затревени площи“ (площи, които по начин на трайно ползване са ниви, но са затревени и са заявявани като пасища през 2012 г. например, както изисква регламентът, или ще се даде възможност на земеделските стопани, които са собственици на земята или я поддържат в добро земеделско състояние, да си я заявяват като ниви и да я обработват след 2015 г.); какви ще са новите критерии за тези постоянно затревени площи; ще се възползваме ли от новите по-либерални възможности за постоянно затревените площи, за да спазим задължителното %-но съотношение на обработваема земя към постоянно затревени площи; кои са онези минимални дейности за извършване, за да е допустима площта за подпомагане; какво и как се декларира/заявява като екологично насочена площ за включване в споразуменията за комасация за 2014г.; окончателен списък и изисквания за отглеждане на азотофиксиращи и междинни култури и пр.

Притеснителен е и факта, че към настоящия момент няма предвиден механизъм за своевременно информиране и издаване на конкретни указания/пътеводител към земеделските производители по всички нови схеми от стълб 1 на ОСП 2015-2020, както и план за адаптация/промяна на националното законодателство.

Позицията на АЗПБ е, че липсва техническа възможност, административна и нормативна обезпеченост за подготовката по прилагането на зелените изисквания и настояваме незабавно да стартира широка разяснителна кампания сред фермерите с подкрепата на НПО в сектора и паралелна работа по адаптация на националното законодателство с новите промени.

Плащане за млади земеделски стопани, стартиращи селскостопанска дейност

 В концепцията е избран вариант, при който фермери на възраст до 40г. ще имат надбавка от 25% от размера на плащането по СЕПП за срок от 5г., като надбавката се предвижда да е за първите 30ха. Ще се изискват професионални умения. Прогнозната надбавка е около 22.29 евро/ха, а потенциалните кандидати-около 15 942 бр. При този избран от МЗХ  вариант ще е необходим ресурс (за 2015г – 3 530 898 евро) от около едва 21% от максималния таван по регламент (2% от  националния тавана за директни плащания). АЗПБ подкрепя метода на определяне на надбавката като 25% от размера на плащането по СЕПП и предлага надбавката да е до 90 ха, каквато възможност регламент 1307/2013 позволява. Считаме, че по този начин задължителната схема е балансирана, би насърчила младите фермери да се включат и да се развиват в сектора, а от друга страна- спрямо останалите варианти за прилагане с калкулирани по-високи ставки (57,9 евро/ха  или 927евро/стопанство)- този ограничава стимулите за изкуствено отделяне с цел облагодетелстване от схемата.

Доброволна преходна национална помощ (ПНП)

АЗПБ подкрепя прилагането на Доброволна преходна национална помощ, тъй като е ориентирана към уязвимите сектори, макар прилагането и да зависи от ежегодни решения за отделяне на средства от държавния бюджет. Очакваме секторите плодове и зеленчуци да бъдат компенсиран през схемата за обвързана подкрепа, поради невъзможността да се включат за подпомаган по тази схема.

Схема за доброволно обвързано с производството подпомагане

Подкрепяме предложението на МЗХ в концепцията си за прилагане на 13% обвързано с производството подпомагане за уязвими сектори (животновъдството, зеленчукопроизводство и трайните насаждения) и 2% обвързана подкрепа насочена към протеинови култури. АЗПБ подкрепя предложенията на работната група за: увеличаване дела на подпомагане за секторите плодове и зеленчуци и обособяването на три самостоятелни схеми- трайни насаждения, полско зеленчукопроизводство и оранжерийно производство; завишаване на подпомагането по схема за млечни/месодайни крави и биволи под селекционен контрол, чрез пропорционално прехвърляне на средства от схемите за обвързано подпомагане на млечни крави, месодайни крави и юници.

Считаме, че условията за получаване на подпомагане по схемата следва да се обвързват с критерий за минимално производство/добив, което от една страна ще стимулира отглеждането на качествени и високодобивни растения/породи животни, а от друга ще се постигне позитивен ефект от намаляване броя на фермерите от „сивия“ сектор.

Доброволна схема за дребни земеделски стопани

Позицията на АЗПБ по тази схема е, че ако се реши да се прилага- да не се смята като обща ставка за всички стопанства независимо от размера им. Подкрепяме да се изчислява като индивидуален размер на подпомагането за всеки отделен земеделски стопанин за всяка кампания, което се формира като сума от плащанията по отделните схеми за всяка кампания при минимален размер за стопанство от 0.5ха за всички култури.

Дефиницията за „активен фермер“-  предложенията на АЗПБ са следните:

1. мин 50% приходи от земеделска дейност

2. задължителна регистрация по Наредба 3

3. не е активен този, на който повече от 50% от доходите на стопанството се формират от директни плащания

За пореден път предлагаме и настояваме да стартира работата по промяна на националното секторно законодателство, като в процеса бъдат включени заинтересованите страни. Апелираме да се предвидят адекватни средства и методи за навременното ясно информиране и популяризиране на всички новости сред земеделската общност и администрация (централна и териториална-областни/общински структури).

Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА