Доклад на Европейската комисията относно транспонирането и прилагането на директива за нелоялните търговски практики (НТП) в отношенията между стопанските субекти във веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти сочи, че повечето от 16-те анализирани държави членки (ДЧ) са положили усилия да транспонират директивата своевременно. Голяма част от тях са надхвърлили минималното ниво на защита, установено в директивата. По-строгите правила по принцип са съвместими с директивата при условие, че са съобразени с правилата на вътрешния пазар на ЕС. Като цяло страните-членки следват секторния подход в това законодателство и прилагат разпоредбите във веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти. Повечето ДЧ са разширили списъка на лошите практики от директивата, като са добавили забрани или са направили забраните по директивата по-строги, като в това число влиза и България. Други държави, които не са имали такова законодателство преди директивата, като цяло са се съобразили с обхвата и.
Макар в повечето случаи избраните от ДЧ решения при транспонирането да изглеждат идентични с правилата, определени в директивата, или равностойни на тези правила, съществуват някои различия, които ще бъдат анализирани допълнително, смятат в ЕК. По отношение на органите, на които е възложено прилагането на правилата относно нелоялните практики, страните, вкл. и България са се съсредоточили върху ролята на административните органи, докато съдебното правоприлагане е предвидено само в ограничена степен. Като цяло координацията между административните и съдебните правоприлагащи органи е слаба или изобщо не е предвидена.
Макар ДЧ да дават възможност организации на производителите да подават колективни жалби, другите механизми за колективна защита остават в голяма степен неизследвани. Понякога има препратки към алтернативни механизми за разрешаване на спорове, като България също е предвидила такава възможност. По отношение на мерките, които се прилагат, основният акцент е поставен върху финансовите санкции и мерките за преустановяване на нарушения, като някои ДЧ въвеждат възможността страните да предлагат поемане на задължения. Няколко ДЧ възнамеряват да използват и гражданскоправни средства за защита. Насоките за постигане на ефективност, пропорционалност и възпиращ ефект на наказанията и другите санкции са твърде ограничени.
Допълнителна информация ще бъде достъпна на следния интернет адрес: https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/key-policies/common-agricultural-policy/market-measures/agri-food-supply-chain/unfair-trading-practices_bg