В 19 страни от ЕС са похарчени над 1,5 млрд. евро за сдружаването на сектора и подобряването на конкурентоспособността на производителите
Организациите на производители (ОП) играят решаваща роля за поддържането и насърчаването на растежа в сектора на плодовете и зеленчуците в Европейския съюз, е едно от заключенията на обобщаващото проучване на националните стратегии за устойчиви оперативни програми в сектора на плодовете и зеленчуците за периода 2013-18 г., публикувано от Европейската комисия (ЕК).
През 2020 г. е имало 1603 организации на производители и 31 транснационални организации на производители в сектора на плодовете и зеленчуците в ЕС27. Най-много признати организации на производители в този сектор се намират в Испания (527), Италия (289), Франция (220), Полша (196) и Гърция (128).
Докладът, който обхваща периода 2013-2018 г. и включва 19 държави от ЕС: Австрия, Белгия, България, Кипър, Чехия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Унгария, Ирландия, Италия, Латвия, Холандия, Полша, Португалия, Румъния, Испания и Швеция. В тези 19 държави разходите за всички организации на производители възлизат на 1 574 милиона евро през 2018 г., като Испания и Италия имат най-голям дял от разходите с 489,4 евро милиона и 489,3 милиона евро, съответно.
По отношение на общите разходи, данните показват нарастваща тенденция за подкрепата, предоставена на сектора на плодовете и зеленчуците в ЕС между 2013 г. и 2018 г. Общите разходи, направени от страните от ЕС в контекста на националните стратегии, са се увеличили с 20% през периода обхванати от това проучване. Признатите организации на производители могат да създадат оперативен фонд за финансиране на тяхната оперативна програма. Финансовата помощ от ЕС обикновено е ограничена до 50% от общия оперативен фонд, но може да бъде увеличена до 60% в определени случаи. За да се улесни подкрепата за финансиране на организациите на производители, държавите-членки разработват и редовно оценяват национална стратегия за устойчиви оперативни програми в сектора на плодовете и зеленчуците.
Като цяло оперативните програми, прилагани от организации на производители, се оказват успешни за подобряване на привлекателността на членството на ОП, насърчаване на концентрацията на предлагане и пускане на пазара, повишаване на търговската стойност на продуктите, както и гарантиране, че производството е адаптирано към търсенето.
Данните показват още, че оперативните програми са имали положително въздействие върху сектора, когато става дума за подобряване на конкурентоспособността, опазване и поддържане на околната среда и предотвратяване и управление на кризи, укрепвайки други политики, преследващи подобни цели като мерки за развитие на селските райони.