Обвързана подкрепа и акцент върху сдружаването искат овощарите

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
4 Минути

Обвързаната подкрепа трябва да бъде сериозно застъпена в ОСП след 2020 г. и България трябва да отстоява това пред Европейската комисия, защото има още много какво да се развива в овощарския сектор у нас, каза за „Агрозона“ Николай Колев, председател на Съюза на дунавските овощари. Той допълни, че овощарството е с голям потенциал и природните дадености у нас са добри – необходимо е те да се използват за развитие на сектора.

„Много сериозно внимание трябва да се обърне и на сдружаването, защото ние сме доста назад спрямо нашите европейски колеги по отношение на сдружаването. През този програмен период имаше желание от страна на управляващите да се насърчи сдружаването, но това не се получи, явно методите не са правилни“, каза Колев и допълни, че трябва да се намери нов начин, по който да се стимулират производителите да се сдружават и да продават заедно. По думите му само това е начинът овощарите да излязат на външен пазар.

Много овощари са изоставили производството

кайсии За програмния период 2007-2013 г. Колев каза, че овощарството, наред с животновъдството като интензивни сектори почти не са били застъпени, което е допринесло за техния упадък. „Този програмен период стартирахме от едно много ниско ниво, през предния програмен период почти нямаше адекватни субсидии за овощарството.“, коментира той. По думите му много от производителите са се отказали от производство, а площите значително са намалели за 2007-2013 г. През настоящия програмен период чрез обвързаната подкрепа е направен опит за развитие на сектора, това е дало своя ефект, но има още „много какво да се желае“, каза Колев.

Дунавските овощари се притесняват от евентуално намаляване на средствата  за подпомагане след 2020 г. Председателят на организацията коментира, че останалите страни членки са получавали подпомагане 40-50 години, а в България като нов член на ЕС това подпомагане е получавано значително по-кратко време и браншът не се е развил до нивото на по-старите страни членки. Така едно намаляване или спиране на средства би поставило сектора в силно неконкурентно положение спрямо европейските овощари.

Браншът иска нулев ДДС

Към момента предизвикателствата към овощарите са да успеят да оберат първите плодове и да ги реализират, добри са перспективите да реколтата от кайсии, праскови  и круши, стана ясно от думите на Колев.

От бранша многократно са поставяли въпроса за нулева ставка на ДДС –„виждаме желание от управляващите“, казва овощарят. Ако това се случи, родните плодове ще са с 20% по-конкурентоспособни спрямо тези, които влизат от други страни, като ще се насърчи не само прясната консумация на българска продукция, но и преработката на наша суровина. Към момента практиката била фабриките, които нужно голямо количество суровина, да предпочитат работа с продукция от ЕС, защото плащат с 20% по-малко. „Това е една много важна мярка,която трябва да се въведе политически.“, коментира Николай Колев.

 

Материалът е публикуван в юнския брой на списание “Агрозона”. Още мнения на бранша за ОСП след 2020 г. четете в списанието.

АгрозонаВижте още: Момчил Неков: „Защитата на европейското производство трябва да остане“

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА