Лекотоварните и тежкотоварните автомобили в ЕС ще бъдат таксувани в съответствие с това доколко реално ползват пътищата и какво количество емисии генерират, реши Европейският парламент.
Страните в ЕС, които към момента ползват системи за таксуване за времеви период (винетки), ще трябва да преминат към тол системи, основани на изминатото разстояние. Новите системи ще трябва да влязат в сила от 2023 г. за камионите и автобусите и от края на 2027 г. за вановете и микробусите.
Промените засягат само пътищата и магистралите, които са част от Трансевропейската транспортна мрежа, и само случаите, в които се събират пътни такси. Страните членки са свободни да решат да не събират такси, предават от пресцентъра на евроинституцията.
Справедливо отношение към всички
Настоящите правила на ЕС за пътните такси засягат само камионите с тегло над 12 тона и не включват автобуси и микробуси. Депутатите подкрепят идеята за налагането от 2020 г. на такси за всички превозни средства, пренасящи стоки и пътници, за да бъдат третирани справедливо всички водачи.
Държавите членки ще имат възможност да предлагат намаления на таксите на шофьори на леки автомобили, ванове и микробуси, които пътуват редовно. Тази мярка цели да подпомогне хора, които се придвижват от покрайнините на градовете и от отдалечени райони.
Винетки за къси периоди
Депутатите искат страните членки, използващи винетки, да предлагат такива за един ден или за една седмица и да има ограничения за цените им. Те са против принуждаването на преминаващи шофьори от други страни да плащат скъпи винетки за дълъг период от време.