Лозари и винари оставят зад гърба си тежка година

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
7 Минути

Качеството на гроздето е високо, но пазарите са ограничени

Тази година беляза производството на вино освен с ограниченията, които налагаше поведението на работниците по време на коронавирус, така и от ограниченията на климата. През пролетта се редуваха затопляния и студени валежи, но за радост на стопаните, лозите не бяха засегнати от тези ранни явления. Сушата обаче не ги пожали и поради липсата на валежи през лятото, гроздето наля по-малко плод, който носеше уникална сладост. Затова и повечето производители на вино се оплакаха сравнително по-ниски количества продукция, която залагат в бъчвите, но с високо качество на очакваната продукция.

вино, Йордан Чорбаджийски, Agrozona.bg

Спад в реколтата с около 30%

Повечето производители на грозде отчетоха през производствения сезон спад в добивите около 20-30%. От 34,5 хил. ха плододаващи насаждения с винено грозде реколтираните площи са с около 25% по-малко на годишна база, като се е прибрало с над 21% по-малко грозде, сочат данните на официалната агростатистика на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ).

За спад от около 1/3 на годишна база говори и Йордан Чорбаджийски, председател на УС на Националната лозаро-винарска камара. Той обяви, че и доста голяма част от гроздето отиде в нелицензирани производители и ще има свръхпроизводство на нелегална ракия и вино. Реколтата обаче е с много добро качество.

За високо качество на реколтата се обявиха и от Института по лозарство и винарство в Плевен, откъдето прогнозираха през тази година да се получи вино с уникални качества. „В региона на Централна Северна, Северозападна България реколтата като количество е от добра до много добра, а като качество, съобразявайки се със захари, титруеми киселини, органолептика, очакваме една отлична реколта, запомняща се като качество на получените вина. На изток ситуацията е малко по-лоша, тъй като сушата се отрази доста неблагоприятно на всички култури, включително и при лозата, макар че тя е сухоустойчиво растение”, каза за „Агрозона” проф. Мирослав Иванов от ИЛВ-Плевен.

Характерното през тази година е, че захарното съдържание на винените сортове грозде е над 22-23%, което ще осигури възможност за получаването на качествена напитка. Подобно бе качеството и на десертните сортове грозде.

 

Бизнесът

Пролетта на 2020 г бе тежка за хорека каналите и ресторантите. Подобен се очаква да е и краят на годината. Затова и винарите не са оптимисти, тъй като заведенията за обществено хранене и хотелите са основният пазар на продукцията им. Според Йордан Чорбаджийски при по-малките изби се стигна до спадове от 80% в продажбите на вино, защото те предимно продават продукцията си по заведения. При по-големите производители спадовете варират между 10 и 15%, допълни още той.

И въпреки отворените граници голяма част от бутилките с благородна напитка не напускат пределите на страната, казват от Асоциацията на износителите на вино. По време на затварянето на пазарите обаче потребителите у нас се ориентираха към пазаруването онлайн. Отвориха се нови виртуални магазини, но изводът от ограниченията е, че клиентите се ориенираха към по-евтините вина, обясни Галина Нифору, председател на Асоциацията на износителите на вино. Търговците отново обръщат поглед на изток. „Започваме да организираме много сериозно позициите си и в Япония, и в Южна Корея, и в САЩ. И по-близките пазари не са за пренебрегване, но те не могат да поемат чак такива големи количества, каквито би трябвало. Трябва да се излезе с един по-сериозен план, стратегически, за няколко години напред, ако искаме да успеем да се измъкнем не само от кризата, но и за да завоюваме нови пазари и позиции”, каза още Галина Нифору.

ДФЗ, Евдокия Кръстева, Agrozona.bg

Парите за бранша

През 2020 г финансирането на сектор „Лозя и вино” бе подчинено на опазването на доходите на производителите. За да бъдат превъзмогнати негативните последици от кризата от Държавен фонд „Земеделие” за първи път у нас се приложиха две кризисни мерки – за събиране реколтата на зелено и за кризисно съхранение на вино. По първата мярка през 2020 г  18 бенефициента получиха по нея субсидия в размер на 1,489 млн. лева, а за кризисно съхранение на вино заявени за съхранение бяха 202 000 хектолитра. Финансовата помощ в размер приблизително на 2,9 млн. лева и тя ще се изплати до края на финансовата година, съобщиха от ДФЗ. Целта и на двете извънредни мерки е гроздо- и винопроизводителите могат да бъдат облекчени в максимална степен и подпомогнати с оглед минимизиране на негативните последствия от невъзможността да реализират в този период своята готова продукция.

„Два са ключовите момента за 2020 г. – голямото портфолио от мерки и негативния ефект на COVID пандемията. За първи път 6 мерки са отворени в подкрепа на лозаро-винарския бранш. Съфинансирането от еврофондовете е в увеличен размер, изцяло заради COVID кризата, като се отнася за всички сключени договори за периода 4 май – 15 октомври 2020 г. Целта е да се противодейства максимално и своевременно на негативните последици. Мобилизирахме нашите усилия, за да отворим и втори прием за инвестиции в предприятията, който е целеви само за авансово плащане по инвестиционни проекти. Приоритет е да можем да договорим средствата до края на финансовата година, за да могат бенефициентите по мярката да се възползват от увеличения размер на европейско съфинансиране.”, категорична бе пред „Агрозона” заместник-изпълнителният директор на ДФЗ Евдокия Кръстева.

 

 

 

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА