Докато търговската война между Съединените щати и Китай се разраства на фона на налагането на все повече санкции от двете страни, търговската война между Индонезия и ЕС според Bloomberg е едва в начална степен.
Индонезия е водещият производител на палмово масло в света. Министерството на търговията на страната възнамерява да увеличи митата за внос на млечни продукти в страните от ЕС до 8-18% в отговор на намерението на ЕС да въведе високи тарифи за индонезийски палмов биодизел. Това показва, че степента на протест в Индонезия расте.
В началото на 2019 г. започна спор за палмовото масло между Индонезия и ЕС. Европейската комисия протестира срещу обезлесяването. Това я накара да наложи по-строги ограничения върху използването на палмово масло в производството на биогорива от юни 2019 г. Реакцията на Индонезия и Малайзия, които се считат за втория световен лидер в производството на палмово масло, последва незабавно. Те нарекоха новите ограничения повод за започване на нова търговска война. ЕС беше обвинен, че застрашава борбата им срещу бедността.
Засега Индонезия има мита за внос на млечни продукти в ЕС в размер на 5-10%, но поради ограниченията на ЕС те могат да растат с 20-25%.
Индонезия ще се обърне към други доставчици на млечни продукти, по-специално към Индия, САЩ, Австралия или Нова Зеландия. Обезмасленото мляко на прах от ЕС се купува от Алжир, Китай и Индонезия. Преди началото на търговските спорове ЕС беше третият най-голям държавен търговски партньор в Югоизточна Азия, обхващащ няколко хиляди вулканични острова.