Зърненият коридор реално не работи от 9 май
„Икономическата целесъобразност на транспортирането на зърнени култури по коридора губи смисъл (демюрейдж на кораби, който може да продължи с месеци, „изяжда“ всичко)“, заяви президентът на Асоциацията на международните спедитори на Украйна Виктор Берестенко във Facebook. Експертът припомни, че средният брой кораби, пристигащи на ден в три пристанища на Голяма Одеса (Одеса, Черноморск и Южен) в рамките на „зърнената инициатива“ непрекъснато намалява от 5,9 кораба на ден през септември 2022 г. до 1,9 през април 2023 г.
Той също така каза, че загубите на инфраструктурата на Украйна преминаха границата от 50 милиарда долара.
„Обемът на среднодневния трансфер на зърно след въвеждането на ограничения от страните на ЕС на западната граница е 14 вагона / ден, през април – 28 вагона / ден; Март — 58,19 вагона/ден“, уточни той.
Освен това Виктор Берестенко подчерта, че правоприлагащите органи продължават да изпращат заповеди на митническите служители за забавяне (проверка и повторен преглед) на стоки.
„Ако за цялата минала година те са били около 1100, то през януари-април на настоящата вече са над 3000. Всичко това са закъснения на границата, създаващи условия за едни и пречки за други“, каза той.