Етикети с подвеждаща информация за храни примамват европейците

Агрозона
Агрозона
3 Минути

Европейската организация на потребителите BEUC публикува доклад, разкриващ много подвеждащи трикове, които производителите на храни обикновено използват на етикети в ЕС, съобщават от Асоциация „Активни потребители“. Според изследването едни от най-честите заблуди са следните:

  • Промишлените продукти се етикетират като „традиционни“, „домашни“ и „занаятчийски“;
    • Напитки и млечни продукти с малко или никакви плодове използват снимки на плодове;
    • Хляб, бисквити, макаронени изделия и т.н., означени като „пълнозърнести“.

Проблемът произтича от липсата на правила на ЕС, определящи в кои случаи производители-те могат да използват такива термини. Според Моник Гоайенс – генерален директор на BEUC  „Законодателството на ЕС ясно посочва, че етикетирането и опаковането на хранителните продукти не трябва да заблуждават потребителя. Неотложно е институциите на ЕС да предложат рецепта за прекратяване на тези измамни практики и държавите-членки да гарантират, че производителите на храна спазват правилата“.

За какво настоява Европейската организация на потребителите
• Дефиниции на ЕС за термините, които обикновено се използват на етикетите, като “традиционни”, “занаятчийски” или “естествени”;
• Минимални нива на съдържание на брашната за претенциите “цели зърна”;
• Минимални правила за съдържание за продукти, които показват на опаковката определени съставки като плодове;
• Процент на рекламираните съставки (като плодове), показани на етикета.

Готова е обща методика за тестване качеството на храните

След многобройните сигнали и на българските потребители за разликата в предлаганите на пазара европейски храни, ЕК представи обща методика за тестване на качеството на храните в ЕС, разработени от Съвместния изследователски център в областта на науката и знанието. Тя ще позволи на националните органи за защита на потребителите да тестват и да сравняват състава и характеристиките на храните, продавани със сходни опаковки в целия ЕС. Тази методика допълва действията, обявени в инициативата на ЕК за нов търговски механизъм за потребителите.

Гаранциите за потребителите включват следните изисквания – всички храни, продавани в ЕС, трябва да отговарят на строги правила за безопасност. Освен това методиката за тестване включва ключови принципи: прозрачност, сравнимост, подобен подбор, вземане на проби и тестване на продуктите. Лабораториите в редица държави ще приложат методиката в рамките на паневропейска кампания за тестване с цел събиране на данни относно обхвата на проблема с разликите в качеството, като първите резултати ще са налице до края на 2018 г.

От „Активни потребители“ очакват всички бъдещи проучвания, осъществени по новата методика, да разкриват имената на изследваните продукти и техните производители, защото в противен случай, ефектът от тях ще остане минимален.

Avatar photo
Автор: Агрозона
Agrozona.bg e информационен сайт, който представя последните новини и анализи в сектор „Земеделие”, Хранително-вкусовата промишленост и предприемачество в селските райони. Тук ще откриете полезна информация, свързана с възможностите за национално и европейско финансиране на българските фермери, промени в българското и европейското законодателство и тенденциите в селското стопанство в България, Европейския съюз и по света.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА