Общата стойност на търговията на ЕС с агрохранителни продукти (износ плюс внос) за периода януари – юли 2021 г. възлиза на 183,8 млрд. евро, което е ръст от 3,2%. спрямо същия период на миналата година.
Износ на селскостопански храни
Износът е почти 6 % по-висок и възлиза на 111,4 млрд. евро, докато вносът леко намалява с 0,2 на сто до 72,4 милиарда евро. Най-голямо увеличение на износа е регистрирано в САЩ, чиято стойност нараства с 1,6 млрд. евро, или 13 процента. На първо място се увеличава износът на вино, спиртни напитки и ликьори, както и на шоколад и сладкиши. Наблюдава се и значително увеличение на износа за Китай (с 857 млн. евро) поради добрите резултати от продажбите на спиртни напитки и ликьори, фуражни зърна и вино. Освен това през периода януари-юли значително нараства стойността на износа за Швейцария (с 450 млн. евро), Норвегия (с 352 млн. евро), Южна Корея (с 328 млн. евро) и Израел (с 257 млн. евро).
Продължавайки тенденцията, наблюдавана през тази година – най-голямото намаление на износа на агрохранителни продукти е регистрирано при износа за Обединеното кралство с 411 млн. евро. Значителен спад има и в стойността на износа за Саудитска Арабия (намаление с 399 млн. евро), Алжир (със 141 млн. евро), Хонконг (намаление със 110 млн. евро) и Кувейт (намаляване със 104 млн. евро).
Внос на селскостопански храни
Най-голямо увеличение на вноса на агрохранителни стоки е отчетено за продукти от Бразилия, тук има ръст от 849 млн. евро, или 12%. в сравнение със същия период на 2020 г. Вносът от Австралия (с 456 млн. евро), Индия (340 млн. евро), Сърбия (248 млн. евро) и Аржентина (189 млн. евро) също нарастват значително.
Общият спад на вноса на селскостопански храни се дължи основно на резкия спад на вноса от Великобритания с 2,4 млрд. евро, или 29 процента. спрямо първите седем месеца на 2020 г. Наблюдава се също значителен спад на вноса от САЩ ((намаляване с 525 млн. евро), Украйна (намаление с 202 млн. евро), Виетнам (намаляване със 178 млн. евро) и Молдова (намаление със 138 милиона евро).
Разглеждайки отделните продуктови категории, периодът от януари до юли донесе голямо увеличение на стойността на износа на вино (с 2,2 млрд. евро) и спиртни напитки и ликьори (с 1,1 млрд. евро), съответно с 30 и 32 процента. Други значителни увеличения на стойността на износа засягат рапичното и слънчогледовото масло (с 506 млн. евро), както и шоколада и сладкарските изделия (505 млн. евро). Въпреки това се наблюдава значителен спад в износа на пшеница (намаление с 1,3 млрд. евро) и бебешка храна (намаление със 718 млн. евро), като по-малък, но забележим спад е регистриран и при износа на масло (намаление със 163 млн. евро) , зеленчуци (намаляване със 718 млн. евро) и сухо мляко (намаление със 161 млн. евро) и суроватка (намаление със 100 млн. евро).
Най-голямо е увеличението на стойността на вноса при соя (с 929 млн. евро), кюспе (с 901 млн. евро), мастни киселини и восъци (с 299 млн. евро). Междувременно най-голям спад в стойностите на вноса са регистрирани за тропически плодове, ядки и подправки (с 814 млн. евро), непечено кафе и чай (с 230 млн. евро) и цитрусови плодове (със 181 млн. евро).