Доматът е любимият зеленчук на белгийците, затова се ползва с огромна почит сред производителите в една от най-големите в Белгия организации за производство и търговия на пресни плодове и зеленчуци Bel Orta в Синт Кателейне-Вавер. Членовете на организацията са 2000 на брой, сред които експортни компании, търговски вериги, други борси. Земеделските производители са 1600 на брой, предимно от Фландрия, където е най-добре развитият земеделски регион на страната. През 2015 г. организацията е реализирала на пазара 600 000 тона продукция, а топ продаваният продукт е доматът, като от него производителите на Bel Orta предлагат 8 сорта. 100% от производството на домати в Белгия е концентрирано на 250 ха оранжерии във Фландрия, като с него се занимават 250 производители. Произведеното количество през 2015 г. е 268 хил. кг.
Биволско сърце владее борсата
Биволско сърце е един от специалитетите в асортимента на производителите в Bel Orta. Зеленчукът се предлага в три различни размера и еврокасетки. Климатичните условия във Фландрия са идеални за отглеждането на сорта, защото няма големи температурни амплитуди, нито много горещи дни. Сортът се сади в оранжерия през януари и се прибира от края на март до декември. Вкусът е богат до колкото е постигнат в оранжерии, които максимално наподобяват природните условия на открито. По цвят доматите са розови и зелени, като първите отиват на местния пазар, а вторите са предназначени за Южна и Източна Европа. Преди ембаргото доставките на Биволско сърце от Bel Orta за руския пазар са били редовни, но сега най-големите пазари са Испания и Португалия. Търсят се и нови възможности за износ.
Отговорност на производителите е да сортират и пакетират зеленчуците в еврокасетки, като предварително ги измият. Те са длъжни да поставят на всяка касетка етикет с подробна информация за продукта – производител, количество, дата на производство. Когато стоката пристигне на борсата в Синт Кателейне-Вавер, тя се проверява дали отговаря на качеството на марката Bel Orta или Flandria и се маркира съответно. Информацията се въвежда в електронната система на борсата и позволява проследимост на продукта в случаи на рекламация.
Земеделските производители, които са членове на Bel Orta могат да инвестират в закупуването на марката Bel Orta (50 евро) или на марката Flandria (също 50 евро), или да изберат и двете. Това означава, че се ангажират да произвеждат продуктите с определен стандарт за качество, като втората марка е най-високият клас на пазара в страната. Наличието на съответната марка на етикета в магазина означава за потребителите, че купуват качествени пресни продукти.
Специален асортимент
За по-изтънчените си клиенти, сред които са най-добрите гурме готвачи в Белгия, борсата предлага специализиран асортимент от нарязани домати, обелени аспержи, пресни подправки и др. В този сегмент се използват по-различни системи за опаковка и логистика в сравнение със стоката за търговските вериги.
В момента организацията налага на пазара 35 „позабравени“ плодове и зеленчуци под марката Bel Obrita. Това са плодове и зеленчуци, които преди години са били често изполвани от белгийските домакини, но в последствие са заменени от продукти, които се приготвят по-лесно и бързо.
Лилия Александрова, кореспондент на „Агрозона“ от Брюксел