Близо 26% ръст на износа на плодове и зеленчуци от страната

Кирил Александров
Кирил Александров
8 Минути

С близо 26% се е увеличил износът на плодове и зеленчуци – в прясно и преработено състояние, през миналата година от страната ни като вносът е нараснал с около 6%, сочи Ситуационно-перспективен анализ на земеделското министерство. Ръстът във вноса се дължи на плодове, които предимно не се произвеждат у нас. При вноса на хранителни продукти, произведени от плодове и зеленчуци се наблюдава лек спад. Увеличението на износа се дължи на по-добрата реколта, която е позволила по-голям експорт.

През миналата година у нас са внесени общо 712,4 хил. тона плодове и зеленчуци и хранителни продукти от тях, като над 60% импорта е от съседни държави. С над 9% е скокът на вноса от страни-членки, до 442,6 хил. тона. Фактор за това е продължаващото ембарго за внос на плодове и зеленчуци от ЕС в Русия. Очаквано, най-големи количества са доставени от Гърция – 224,8 хил. тона, или с близо 18% повече на годишна база. Чувствителен ръст се наблюдава при доставките от Полша – с 40%, до 60,2 хил. тона (поради нарасналия импорт на ябълки, домати и гъби), отчита анализът. Вносът от трети страни възлиза на 269,8 хил. тона като не се е променил съществено спрямо 2015 г. Той е предимно от Турция (121,2 хил. тона) и Македония (50 хил. тона).

Вносът на пресни зеленчуци остава около нивото от 2015 г. като има минимално повишение с 0,1%, възлизайки на 232,8 хил. тона, сочат данни на Националната статистика. Най-голям е обемът на внесените домати (70,5 хил. тона), картофи (32,8 хил. тона), пиперки (25,9 хил. тона), лук (25,5 хил. тона) и краставици и корнишони (19,6 хил. тона). През 2016 г. се наблюдава съществено увеличение на доставките на домати, тиквички, марули, моркови, гъби и чесън – с между 11,6% и 52,3% като най-значително е при чесъна. Спад обаче има при вноса на лук, пиперки, картофи, патладжани, праз и зеле – с между 2,3% до 28,9%.

Вносът на пресни или сушени плодове през 2016 г. нараства с 12,6% на годишна база, до 316 хил. тона, което се дължи до голяма степен на ръст на доставките на видове, които не се произвеждат в страната, като цитрусови плодове, фурми, ананаси и банани (общо с 14,6 хил. тона), отчитат от земеделското министерство. С между 4 и 97% се увеличава импортът на видове, които се отглеждат и у нас –  круши, черупкови плодове, ябълки, дини, праскови, грозде, при вишните вносът е над два пъти. С над 45% се увеличават и доставките на сушени плодове. Спад обаче има при вноса на череши, пъпеши, сливи и малини намалява в рамките на 7,9% – 89,4%.

Износът

plodove_qbalkiОбщият износ на плодове и зеленчуци и хранителни продукти от тях през 2016 г. е 255,7 хил. тона като това е ръст с 25,6% на годишна база. Ръстът се дължи предимно на близо двойно повишение на износа на зеленчуци, под влияние на по-високата реколта. При експорта на плодове и хранителни продукти на базата на плодове и зеленчуци също има скок, то той е по-малко отчетлив.

Доставките на плодове, зеленчуци и хранителни продукти от тях за ЕС нарастват с 14,7% спрямо предходната 2015 г., до 190,8 хил. тона. Те са предимно за  Румъния (44,7 хил. тона), Гърция (30,7 хил. тона) и Германия (27,5 хил. тона). При експорта за трети страни се отчита още по-значителен ръст на годишна база – със 74%, до 64,9 хил. тона, като най-големи количества са реализирани в Индия (12,7 хил. тона), Турция (9 хил. тона) и САЩ (6,9 хил. тона). Износът за Индия нараства над 20 пъти спрямо 2015 г., като се състои почти изцяло от сушени зеленчуци, в частност бобови, констатира анализът.

Най-много зеленчуци (вкл. пресни, охладени, замразени, сушени или временно консервирани) изпращаме за Румъния (19,3 хил. тона), Гърция (14 хил. тона) и Индия (12,7 хил. тона), а плодове (вкл. пресни, сушени, замразени или временно консервирани плодове) – за Румъния (11,7 хил. тона), Чехия (10,8 хил. тона) и Италия (9,2 хил. тона). Най-съществената част от хранителни продукти от плодове и зеленчуци отиват за Германия (14,3 хил. тона), Румъния (13,7 хил. тона) и Гърция (10,4 хил. тона).

За миналата година експортът на пресни или охладени зеленчуци се оценява на 32,8 хил. тона – с 65,6% повече спрямо предходната година. Най-много са изнесените краставици, гъби и бобови зеленчуци, чийто експорт нараства съответно с 4,2 хил. тона (61,7%), 2,1 хил. тона (близо три пъти) и 3,3 хил. тона (близо четиридесет пъти), отчитат от агро министерството. Ръст има и при износа на зеле, пиперки, моркови, марули, тиквички и лук – с между 35,6% и три пъти, а намаление – при доматите, чесъна и картофите, в рамките на 1,8% – 91,5%.

Като цяло обемът на изнесените пресни или сушени плодове се увеличава с 6,8% на годишна база, достигайки 53,9 хил. тона – най-високото равнище за последните пет години. За съжаление добрият резултат е предимно заради увеличението на експорта на продукти, които не се произвеждат в страната, като банани, фурми, ананаси и цитрусовите плодове (представляващ реекспорт), формиращ около половината от общия износ. Сред произвежданите в страната плодове, най-значително увеличение на износа през 2016 г. спрямо 2015 г. се наблюдава при ябълките, сушеното грозде, ягодите, крушите и малините – с между три и осем пъти, а по-умерено – при прасковите, дините и вишните – в рамките на 15,4% – 48,2%, посочват от МЗХГ. При сушените плодове, като кайсии, сливи, ябълки и други има годишно увеличение от 22,8%. Същевременно, износът на прясно грозде, кайсии, сливи, черупкови плодове, череши и пъпеши се свива от 1% (прясно грозде) до 89,6% (пъпеши).
През миналата година е налице чувствителен ръст при износа на сушени зеленчуци (над три пъти) и по-умерен при този на замразени зеленчуци (с 14,7%) и временно консервирани плодове (с 1%). От друга страна, експортът на временно консервирани зеленчуци и замразени плодове се свива съответно със 7,2% и 8% на годишна база.

Кирил Александров работи като журналист от 2006-а година. Преди да работи в Agrozona.bg, е бил част от екипите на Агенция "Фокус", сп. Тема и сайта Expressnews.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА