Украинската морска пристанищна администрация (AMPU) съобщи, че 68 кораба, превозващи 1,2 милиона тона стоки, главно хранителни продукти, са блокирани в украинските пристанища.
„480 000 тона зърно, масло и царевица бяха натоварени в трюмовете на кораби, разположени в пристанищата на Южен, Одеса и Черноморск. Други милион тона зърно се съхраняват в зърнени терминали и складове в украинските пристанища“, според пристанищната администрация на Украйна.
Коментирайки отплаването на първия товарен кораб, натоварен с 26 000 тона царевица, в рамките на Истанбулското споразумение, сключено с Турция и ООН, властите отбелязаха, че 16 други кораба вече чакат своя ред в пристанищата на Одеска област.
Цените на пшеницата и царевицата са под натиск след вдигането на морската блокада
„В същото време очакваме заявки за пристигането на нови кораби за товарене на земеделска продукция. През следващите седмици, с подкрепата на нашите партньори, възнамеряваме да достигнем максималния капацитет за претоварване на селскостопански продукти“, каза Олексий Востриков, ръководител на пристанищната администрация в съседната страна, цитиран от новинарския портал latifundist.com.
По думите му ведомството вече събира заявки от корабособственици за участие в транспортни конвои. Разработен е и редът за формиране на конвоите, които ще следват пилотския кораб.
Първият кораб, натоварен със зърно , напусна пристанището на Одеса в Украйна на 1 август. Той е насочен към пристанището Триполи в Ливан.
Според министъра на инфраструктурата на Киев Александър Кубраков деблокирането на пристанищата ще осигури на икономиката поне един милиард долара валутни приходи и възможност за земеделския сектор да планира сеитбата за следващата година.
Възобновяването на украинския износ на зърно по море имаше незабавен ефект върху международните фондови пазари. Цените на пшеницата и царевицата се понижиха в понеделник, след заминаването на първия кораб, натоварен със зърно от Украйна, както на Чикагската, така и на Парижката борса.
След руската инвазия износът на зърно от Украйна беше преориентиран към шосеен и речен транспорт за Източна Европа, но търговците подчертават, че е необходим морски превози, за да се увеличи значително обемът на доставките.