Рискът от спад в цените на млечните продукти на световния пазар вероятно ще се увеличи през следващата година, ако търсенето на внос от Китай продължи да намалява в краткосрочен план, не бъде компенсирано от други страни вносители в средносрочен план. Поне така предполага Rabobank в скорошно проучване.
Посочените причини включват също регионални блокировки поради пандемията от коронавирус, както щетите от силния дъжд и наводненията. Освен това разходите на китайските потребители в сектора на хранителните услуги са намалели значително през второто тримесечие на 2021 г. Според холандските анализатори производството на мляко в Китай се е увеличило със 7,6% през първата половина на 2021 г. в сравнение със същия период на предходната година. Освен това Поднебесната империя увеличи вноса си на млечни продукти, измерени в млечни еквиваленти, от януари до юли 2021 г. с 30% в сравнение със същия период на предходната година.
По-конкретно, вносът на обезмаслено мляко на прах, както и мляко и сметана нарастват съответно с 45% и 33%. Обемът на вноса на суроватка се е увеличил с 37%, на пълномаслено мляко на прах с 34%и този на масло с 23%.
Очакват се стабилни цени на маслото и сиренето
Според оценката на Rabobank, растежът на китайския внос в комбинация с разширяването на производството на мляко вероятно ще надмине значително нарастването на търсенето. Много вероятно е китайските вносители да продължат да губят интерес да купуват, според експертите от Амстердам. Тази негативна тенденция наскоро беше показана и на платформата за търговия с млечни продукти (GDT).
Ценови прогнози
С оглед на международното развитие на цените на млечните продукти, Rabobank оценява средната цена на суроватката на прах в Европа за третото тримесечие на 2021 г. на 960 евро / т; това би било с 3,2% по -малко от второто тримесечие на тази година. Минус от 4,2% се прогнозира за четвъртото тримесечие на 2021 г. и първите три месеца на 2022 г.
През трите следващи тримесечия се очаква процентът на намаление да се увеличи до 6,8% във всеки случай в сравнение с второто тримесечие на 2021 г. За пълномаслено и обезмаслено мляко на прах се предвиждат средни цени от 3 160 евро / т и 2525 евро / т за третото тримесечие на 2021 г . Това би било намаление съответно с 0,9% и 0,6% в сравнение с предходните три месеца. През следващите пет тримесечия пълномасленото мляко на прах вероятно ще поевтинее с до 4,4%, а обезмасленото мляко на прах с до 3,6%.
За разлика от това се прогнозира доста стабилно развитие на цените на маслото и сиренето Гауда, които ще достигнат приблизително 3 985 евро / т и 3 310 евро / т през текущото тримесечие.
Ръст на доставките в страните от ЕС
Както Rabobank обяснява на база цените на производителите на мляко в ЕС-27, средната стойност през юли 2021 г. се е увеличила с 1,1% в сравнение с април до 35,92 евро / 100 кг. Цялото покачване на цените на млякото през годината досега обаче почти беше загубено заради по-високите разходи за фуражи и общата инфлация, така че фермерите в момента получават средно само ниски печалби.
За четвъртото тримесечие експертите очакват стабилно развитие на цената на млякото. Междувременно, според прогнозата на Rabobank, доставките в ЕС вероятно ще се увеличат с 0,6% за цялата година в сравнение с 2020 г., главно поради развитието в Ирландия, Италия и Полша. Ограничение при доставките на мляко обаче може да се очаква в Германия, Франция и Холандия.
За първото тримесечие на 2022 г. експертите от Амстердам прогнозират увеличение на доставките на мляко в ЕС-27 с 1% в сравнение с първите три месеца на текущата година, като увеличението е ограничено от високите разходи за фуражи, качеството на силаж и вероятното намаляване на броя на млечните крави. През второто и третото тримесечие на 2022 г. темповете на растеж вероятно ще спаднат до 0,6% всяко.
Разходите за труд и енергия се увеличават
С оглед на потреблението на млечни продукти в ЕС, Rabobank прогнозира увеличение от 0,4% за втората половина на 2021 г. в сравнение със същия период на предходната година. Освен това се очаква въпросното търсене да се увеличи с общо 0,3% през следващата година. Причината за краткосрочното развитие е, че предпазните мерки, свързани с короната, вече са облекчени почти в цялата Общност. В резултат на това има ръст в потребление извън дома. Малко вероятно е обаче обемът на потреблението от 2019 г. да бъде достигнат.
Според анализаторите обемите на продажбите на млечни продукти в търговията на дребно с храни също ще се увеличат, така че цените в този канал за продажби вероятно ще останат стабилни през следващите месеци. Въпреки това може да има лека корекция надолу в преговорите за цените при бъдещи договори с търговци на дребно, ако предлагането на пазара се подобри. Междувременно инфлацията потиска печалбите в маркетинговата верига, например чрез по -високи разходи за труд, енергия и опаковки.