Гъбопроизводството у нас – да работиш на инат

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
7 Минути

Родните гъби не могат да са конкурентни на пазара по две причини – от една страна заради евтиния и субсидиран внос на продукция от Полша, от друга страна – заради строгите изисквания на Агенцията по храните, каза за „Агрозона“ Камелия Парашкевова, заместник-председател на Съюза на гъбопроизводителите в България и производител на култивирани гъби. „Гъбата не е нито растение, нито животно, ние не влизаме в нито едно от техните определения и те ни третират по всичко, което е написано до момента. Дори изискват хигиена като в колбасарски цех, а гъбата расте от тор.“, коментира Парашкевова. При гъбите с пълна сила важи голямата болка на родните производители – доставките от други страни са в огромно количество и българският продукт се продава много трудно.

За гъбите няма субсидии

В Полша всеки изнесен килограм от културата се дотирал. В допълнение – производителите там получавали субсидии за дейността си. За сравнение българските гъбопроизводители не получават нито подпомагане от държавата, нито европейски плащания, каза Камелия Парашкевова.

Производството на гъби в селата трудно може да е източник на препитание, тъй като хората в българските села трудно могат да си позволят оборудване на гъбарник. Трудна е и реализизацията на производството. Регистрацията като земеделски производител не е достатъчна. За да продаде един стопанин гъбите си, му е необходим документ за произход на стоката, обясни Парашкевова. Секторът няма възможност за подпомагане и по ПРСР: „Тоест ние не може да кандидатстваме и за модернизиране на гъбопроизводството.“

Технологичното ниво на производството на печурки в Европа е много високо, оттам изключително високи са и добивите, които гъбопроизводителите в европейските страни получават.

Евтината полска енергия

Полското производство е силно субсидирано и подбива пазара на родните стопани
Полското производство е силно субсидирано и подбива пазара на родните стопани

Полската гъба, която е в магазините у нас едва на шестия ден след набирането си, е предпочитана заради ниската цена и големите обеми, казва производителят. В Полша гъбопроизводството било най-добре развито в цяла Европа. И това не е случайно. Тамошните производители освен подпомагането, имат и друго съществено конкурентно предимство – евтината енергия. Гъбите растат на 18 градуса. У нас зимите са много студени, което означава, че се налага отопление на производствените помещения. Това е много енергоемко, казва производителят и отбелязва, че полските й колеги можели да разчитат на „изключително евтини въглища, които за земеделските стопани са 10 евро/тон“. У нас вариант за енергийна помощ нямало, а стопаните отоплявали на ток. Не по-добре е през лятото, когато температурите тук достигат дори до 40 градуса и отново е необходима енергия, за регулиране на градусите. Големите разходи за енергия от своя страна няма как да не окажат влияние върху крайната цена на продукта.

Освен в прясно състояние, от Полша в страната ни влизат и много бланширани гъби. Масовият внос започнал след руското ембарго върху земеделски стоки, казва Парашкевова. Преди това поляците реализирали големи количества (около 60%) от продукцията си в Русия. Така родните гъби намират реализация изключително трудно. Нашата гъба няма как да се продаде и на пазара на други европейски страни, защото търсенето там също се задоволява от Полша.

Заради по-ниската цена дори купувачите в нашите магазини посягали към чуждата гъба, въпреки че родната е много по-прясна. „Все още българският потребител, за съжаление, няма мисленето да купи български продукт. Това е въпрос на култура – да знаеш, че тези пари остават в собствената ти държава, че данъците за тях се плащат тук, че този продукт е бран от български работници.“, коментира Камелия Парашкевова.

Правилата на големите

Производителят търси партньорство с търговските вериги, защото „те са тези, които продават“. Веригите обаче също предпочитат да работят с вносители на полска продукция заради сигурните по-големи обеми. Пред производителите вече има и още една пречка – една от големите търговски вериги, които оперират у нас, ще изисква сертификат GLOBALG.A.P. от началото на следващата година. Стока от несертифицирани производители няма да се приема. Никой български производител на гъби не може да си го позволи този сертификат, е категорична Парашкевова. Защо след като имаме български контролен орган, който проверява продукцията, трябва да изпълняваме и други изисквания, пита тя.

Берачите са в Англия

гъби mushroomsКато почти всяко земеделско производство, и в отглеждането на гъби е особено чувствителна липсата на работна ръка. Въпреки че не се изисква квалификация, работници нямало, отивали да берат ягоди в Англия, казва Парашкевова. От друга страна в сектора не могат да разчитат и на еднодневни договори, тъй като браншът не е сред допустимите за такъв вид договори. А в гъбопроизводството беритбата не е ежедневно еднаква.

По отношение на диворастящите гъби производителят на култивирана продукция коментира: „Ако към нас изискванията на Агенцията по храните са кански, то към диворастящата гъба аз лично разчитам на човека, който я е брал, че я познава, там няма никакъв контрол.“

Поради малкия си брой гъбопроизводителите (около стотина) не могат да привлекат вниманието към себе си, за да защитят бранша: „Ние сме много малко, а на малкия никой не му обръща внимание.“ Поредната пречка пред регламентираните производители е сблъсъкът им със сивия сектор – голяма част от произвежданите у нас гъби са в него.

У нас освен печурки, се отглеждат култивирано още кладница и шийтаке. Те обаче са по-малко познати и съотвенто по-малко търсени. Родният потребител обаче все още не е свикнал с различното, коментира Парашкевова.

Тя е категорична, че поради многобройните спънки пред сектора гъбопроизводството е изключително неатрактивен сектор. С годините намаляват хората, които проявяват какъвто и да е интерес към производството на гъби, коментира Камелия Парашкевова.

 

Анета Стефанова

 

Материалът е публикуван в брой 70 на сп. “Агрозона”. Още актуални теми в земеделието четете на страниците на броя.Агрозона

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА