80% от българския мед отива за износ

Георги Узунов
Георги Узунов
4 Минути

Няма къде да реализираме меда си, ако споразумението с МЕРКОСУР стане факт

80 % от произведения мед в България се реализира на европейския пазар. Това е изцяло експортно ориентирана стока, защото страната ни не е голям консуматор на мед. Именно тук идва въпросът каква част от пазара в Европа ще изгубим, ако споразумението с МЕРКОСУР стане факт. Пчеларят Петко Симеонов е категоричен, че няма да имаме почти никаква възможност за реализация, тъй като медът от Южна Америка е със значително по-ниска цена. „У нас широко разпространено е собственото производство – до 5 кошера, които хората гледат за семейството си или близки приятели и роднини. Това не е продукт, който е със стопанско значение. Ако споразумението влезе в сила, реализацията няма да успее“. Другият голям проблем е, че секторът няма капацитет да търси продажби в трети страни – САЩ, Канада, Япония.

Това, което притеснява българските пчелари е драстичното сриване на цената на меда от 2017 г. насам. Има сериозен спад и на търсенето поради редица причина. Част от тях е изключително внос от трети страни – основно от Украйна и Китай. Влиза мед, който ценово конкурира много нашия продукт. „Производството ни не е обединено, а разпокъсано и затова трудно производителите могат да повлияят на общия европейски пазар. Ако влезе мед от Южна Америка той ще е на много ниски цени“, коментира Петко Симеонов.

В момента преди подписване на това споразумение изкупната цена на килограм мед у нас  е между 3,50 и 4 лева от производител. Цена, която е под себестойността на продукцията и няма как да бъде намалена повече. „Масово колегите търсят източници на доходи, защото не могат да издържат на натиска. Медът от Южна Америка пък дори и в момента, с наличието на мито, се конкурира с европейските цени и дори е по-евтин“.

Съмнително качество може да залее Европа

Освен цената, друг голям проблем може да се окаже и качеството на меда от латино страните. Изискванията към земеделските производители в държавите, които са извън ЕС са много по-занижени. Качеството  е спорно и именно от тук успяват да се постигнат много по-ниска стойност. „Регламентите, специално за меда, не гарантират на потребителя качествен продукт и не дават никаква информация за произход. В търговската мрежа над 80 % от предлагания мед е с различен произход и съгласно европейското законодателство е необходимо само да се обозначи дали е от ЕС или не. Това води до манипулации от страна на преработвателни предприятия, заблуждаване на потребителя. Всичко това рефлектира до влошаване имиджа на българския продукт и много ниски изкупни цени от страна на потребителите“.

Пчеларския сектор у нас вече е провел няколко срещи с представители на МЗХГ и министър Танева. Официалната позиция на земеделското министерство е, че държавата няма да подкрепи това споразумение, коментира Симеонов. Фермерите в немалко страни са недоволни от подписаното споразумение. В Ирландия се безпокоят за пласмента на говеждото месо, което произвеждат, а Франция на този етап е категорично против подписването.

 

Георги Узунов е в сферата на журналистиката от 7 години. Работил е за национални медии като Радио "Фокус", Дарик Радио и Националното радио. Завършил е бакалавър "Журналистика" в Софийския университет, а магистратурата му е в специалност "Журналистика, Продуцентство и Финанси".

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА