Няма къде да реализираме меда си, ако споразумението с МЕРКОСУР стане факт
80 % от произведения мед в България се реализира на европейския пазар. Това е изцяло експортно ориентирана стока, защото страната ни не е голям консуматор на мед. Именно тук идва въпросът каква част от пазара в Европа ще изгубим, ако споразумението с МЕРКОСУР стане факт. Пчеларят Петко Симеонов е категоричен, че няма да имаме почти никаква възможност за реализация, тъй като медът от Южна Америка е със значително по-ниска цена. „У нас широко разпространено е собственото производство – до 5 кошера, които хората гледат за семейството си или близки приятели и роднини. Това не е продукт, който е със стопанско значение. Ако споразумението влезе в сила, реализацията няма да успее“. Другият голям проблем е, че секторът няма капацитет да търси продажби в трети страни – САЩ, Канада, Япония.
Това, което притеснява българските пчелари е драстичното сриване на цената на меда от 2017 г. насам. Има сериозен спад и на търсенето поради редица причина. Част от тях е изключително внос от трети страни – основно от Украйна и Китай. Влиза мед, който ценово конкурира много нашия продукт. „Производството ни не е обединено, а разпокъсано и затова трудно производителите могат да повлияят на общия европейски пазар. Ако влезе мед от Южна Америка той ще е на много ниски цени“, коментира Петко Симеонов.
В момента преди подписване на това споразумение изкупната цена на килограм мед у нас е между 3,50 и 4 лева от производител. Цена, която е под себестойността на продукцията и няма как да бъде намалена повече. „Масово колегите търсят източници на доходи, защото не могат да издържат на натиска. Медът от Южна Америка пък дори и в момента, с наличието на мито, се конкурира с европейските цени и дори е по-евтин“.
Съмнително качество може да залее Европа
Освен цената, друг голям проблем може да се окаже и качеството на меда от латино страните. Изискванията към земеделските производители в държавите, които са извън ЕС са много по-занижени. Качеството е спорно и именно от тук успяват да се постигнат много по-ниска стойност. „Регламентите, специално за меда, не гарантират на потребителя качествен продукт и не дават никаква информация за произход. В търговската мрежа над 80 % от предлагания мед е с различен произход и съгласно европейското законодателство е необходимо само да се обозначи дали е от ЕС или не. Това води до манипулации от страна на преработвателни предприятия, заблуждаване на потребителя. Всичко това рефлектира до влошаване имиджа на българския продукт и много ниски изкупни цени от страна на потребителите“.
Пчеларския сектор у нас вече е провел няколко срещи с представители на МЗХГ и министър Танева. Официалната позиция на земеделското министерство е, че държавата няма да подкрепи това споразумение, коментира Симеонов. Фермерите в немалко страни са недоволни от подписаното споразумение. В Ирландия се безпокоят за пласмента на говеждото месо, което произвеждат, а Франция на този етап е категорично против подписването.