2020: Местни плодове и зеленчуци влязоха в магазините

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Производителите отчитат проблеми с напояването, а други с външния натиск

През 2020 г два основни фактора белязаха производството на плодове и зеленчуци – кризата с коронавируса и условията на полето. Първи сблъсък в новите реалности изпитаха производителите на ягодоплодни, тъй като ягодите бяха първите плодове, които трябваше да бъдат прибрани и реализирани на пазара. Повечето производители се опитаха да изнесат продукцията си, но поради рестрикциите за пътуване голяма част от договорите не се състояха. Така местният пазар опита вкуса на родните ягоди, които за първи път бяха в такова изобилие в търговските вериги. „Сушата, която беше през пролетта, и закъснялото пускане на водата доведоха до не съвсем добро зреене на ягодите и там се генерираха загуби от 200-300 лв на дка. Действията от страна на правителството, свързани с преговорите с търговските вериги да изкупуват българска продукция, дадоха глътка въздух на производителите, макар и за по-малките добиви от ягоди. Бързата и навременна реализация на родния пазар беше добър вариант за производителите, които успяха да продадат голяма част от продукцията си във веригите, където нямаха достъп по-рано. В същото време ограничението в периода, в който имаше български ягоди, доведе до това, че родните ягоди се реализираха на една добра цена и така успяхме да редуцираме голяма част от загубите”, коментира пред „Агрозона” Божидар Петков, председател на Българската асоциация на малинопроизводителите и биоягодоплодните (БАМ-Я).

По подобна схема бяха реализирани и малините на пазара, въпреки че добивите от културата е с около 30-40% регистриран спад, допълват от БАМ-Я.

съхранение, ябълки, Agrozona.bg

Ябълките от родните градини – най-вкусни

„През тази година добивите на ябълки са леко редуцирани, каквито бяха очакванията на сериозните производители, като спадът в реколтата достигна 20-30%”, коментира доц. Димитър Сотиров, заместник-директор на Института по земеделие – Кюстендил. Според него пандемията от коронавирус се е отразила на всички производителите на селскостопанска продукция. Специалистът обаче наблюдава тенденция на все по-широко търсене на родните плодове на пазара. „Хората се наситиха на вносните ябълкови плодове, които не знаем колко пъти са пръскани, с какво са торени, за да имат този бляскав вид. Потребителите започват да търсят вече българското, родното производство, тъй като нашата продукция е малко по-качествена, използвани са по-малко химически препарати при отглеждането на овощните насаждения”, допълни той.

ЕС, манкозеб, Agrozona.bg

Картофопроизводителите не са прибрали 20% от реколтата

При производителите на плодове тенденциите са различни. Стопаните, които гледат домати и краставици отчитат по-високи добиви, както и по-високи цени в някои моменти от годината, но картофопроизводителите, например, се оплакват от ценови натиск отвън. „Бъларските картофи стоят непродадени. Над 75% реколтата е прибрана, но има и една немалка част, около 20%, която не е прибрана и производителите планират да не я прибират, защото няма къде да я складират”, каза Тодор Джиков, председател на Националната асоциация на картофопроизводителите.  Всеки стопанин се спасява сам. Натискът върху бранша е огромен, допълва браншовикът. „Много евтино се предлагат картофи от Румъния, от Гърция, Германия, Полша. Много голяма част картофи се преопаковат от некоректни търговци и се предлага за българска продукция.”

Под натиска на цените на съседните държави, у нас вече се предлагат картофи за 23-25 ст/кг, само за да могат производителите да освободят място за нови количества от нивите.

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА