За туриста храната е преживяване

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
7 Минути

Българските храни и вина, заедно с природата и кул­турно-историческото наследство са тези, които могат да предизвикат интерес към страната ни, каза за „Агрозона” Любомир Попйорданов, член на УС на Българската асоциация за алтернативен туризъм. „Това автоматично означава да направим усилие към малките и средни про­изводители, защото само те са тези, които всъщност про­извеждат занаятчийските храни.”, добави още той. Има какво да се направи и по отношение производството на занаятчийска храна у нас. Необходима е промяна в нор­мативни актове в сферата на земеделието, така че да се насърчи сертификацията на българските продукти и да се изведат на преден план местните марки, които имат изключително голямо значение, за да поставим България като страна на картата на света в туризма, коментира Пойорданов.

Пътуване към местната храна

сирене млечни продукти
Туристите търсят автентичните вкусове

Има призив в България да се консумира българска хра­на, но това е повече пиар анонс от страна на туристи­ческото министерство и хотелиерите, той не респектира, нито задължава някого, коментира специалистът. Храна­та трябва да се разглежда като част от качеството на пре­живяването, защото от гледна точка на туриста храната е преживяване, категоричен е той. „От гледна точка на доставчиците в големите хотели тя очевидно не е първо­то изживяване, и затова виждаме, че българската храна продължава да не присъства на българската трапеза в туристическите места.”, коментира Попйорданов. По ду­мите му изключение има в къщите за гости и особено „зе­лените” къщи за гости, които имат задължение да предла­гат своя домашна храна от собствената си градина или от съответното населено място. Когато се говори за храни обаче, не трябва да се пренебрегват и напитките. Вмес­то местата за настаняване да заложат на местните вина, те често доставяли такива от няколко-стотин километра. „Това показва, че за тях храната и напитките не са мар­кетингов инструмент, не разбират значението им като та­къв.” В същото време когато хората пътуват на село или в планината, не искат да консумират храната, която могат да намерят в супермаркета, те искат да усетят местната кухня, продуктите, които се очаква, че ражда земята там.

От кооператива в къщата за гости

lubomir-popiordanov
Любомир Попйорданов в компанията на жени, които се занимават със селски туризъм

Развитието на фермерските пазари предполага още една възможност за местата за настаняване да се снаб­дяват с местни продукти. Проблем обаче представлява понякога това, че според нормативната база е необхо­дим сертификат за произход на храните, т.е. продукци­ята на производителя трябва да е сертифицирана. „Тук решението е местните производители, когато нямат сили сами, да си направят кооператив, който да върши тази работа.”, коментира Любомир Попйорданов. Вече имало практика малки бутикови хотели да се снабдяват с проду­кти от местни фермери посредством възможностите за доставки до точката на потребление. Цените в тези места за настаняване варирали около и над 60-100 лв. на човек за вечеря, нощувка и закуска.

Туристът търси мястото си и в стопанствата

Часовниковата кула в Смилян
Селата привличат със спокойствие, обстановка и възможности за разнообразни дейности

В много страни по света се развива тенденцията ен­тусиасти да посещават стопанства с цел да се включат в аграрния труд. У нас това не се наблюдава все още в чистия му вид, по-скоро става дума за споделяне на вре­ме и желание за участие в живота на местната общност. В страната вече се предлага възможност туристът да придружи овчаря при пашата на животните, да участва в приготвяне на кисело мляко, сладка, или да се включи с бране на плодове. Има и друг момент, отбелязва Попйорданов – „Местните общности имат нужда не толкова от хора, които да им помагат да копаят, а да пишат, че ги има изобщо”. Той е категоричен, че в предлагането на туристическата услуга изобщо не може се говори за пред­лагане на тежък физически труд. Преживяването трябва да е безопасно за туриста. У нас постепенно се развива и доброволчеството – в Искърския пролом, например, мла­дежи доброволстват по проекти за планинско животно­въдство.

Къде се крие потенциалът за растеж?

Туризмът не може да се разглежда като случващ се само в курортите, посочва Попйорданов и допълва: „Не може целта на промените в Закона за туризма да бъде реша­ването на специфичните проблеми на един курорт в пла­нините в България”. Всички промени, които ще се правят в туризма, трябва да бъдат много повече прицелени към малките и средни предприятия, смята специалистът. Той посочва, че е необходимо да се обърне внимание и на развитието на туристическата услуга в планинските и сел­ските райони и в населени места, които не са и няма да станат големи планински курорти: „Там са местата, които имат едни от най-интересните ресурси за българския ту­ризъм и това са местата, които имат най-голям потенциал за растеж.”

Като проблем на сектора у нас той очертава и факта, че в учебните заведения се четат лекции и учебници от преди три десетилетия. Попйорданов каза още, че в мо­мента няма интерес за работа в туризма, а секторът от своя страна в голяма степен разчита на човешкия ре­сурс.

Хората искат да пътуват интелигентно, на места, на кои­то не са попаднали случайно, не са отишли заради най-ниската цена, а защото реално там са искали да прекарат отпуската си, коментира Попйорданов: „Светът се про­меня и хората все повече искат да имат преживявания, които да ги обогатяват. Те не пътуват просто защото имат време за пътуване.”

 

Анета Стефанова

 

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА