Великденската трапеза – по-скъпа и по-оскъдна

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
2 Минути

Според изчисления всяко домакинство трябва да похарчи над 100 лева за посрещане на светлия ден

Великденската трапеза тази година ще бъде значително по-скъпа и това предполага, че ще бъде по-оскъдна от продукти. Бързата равносметка с продуктите, необходими за нея, показва, че при всички се наблюдава значителен ръст. Това коментираха в интервю за БТА икономическият анализатор Петър Мишев и анализаторът Цветомила Иванова от Института за социални и синдикални изследвания и обучение (ИССИО) към КНСБ в навечерието на празника.

Боядисаните яйца, козунакът и агнешкото месо са основните храни, които присъстват на трапезата за Възкресение Христово.

“Да започнем с поскъпването на яйцата, по средна цена на яйцата през март 2023 г. според GlobalProductPrices.com България е на 4-о място сред 81 държави от цял свят. Според изследването на малката потребителска кошница през месец март отчитаме ръст при яйцата с 95% спрямо март 2022 г. в големите търговски вериги. Това шоково поскъпване се потвърждава и от цените на едро през същия период, където яйцата регистрират ръст от 65%”, посочват анализаторите.

По думите им, ако проследим основните съставки за направа на козунак, освен за яйца, добавяме разходи за брашно, при което има годишен ръст от 12,8 %, прясно мляко, което нараства на годишна база с 48 %, и захар, при която нарастването достига 67 % спрямо 2022 г. Като добавим производствени разходи, труд, електричество, бензин – цената на качествен козунак, направен от истински продукти, достига над 20 лв./кг. Агнешкото месо в хранителните магазини през март тази година струва около 25 лв/кг. За сравнение, преди година за Великден сме го купували за не повече от 20 лв./кг.

Всички тези сметки показват, че за Великденската трапеза ще са необходими около 105 лв., като не включваме салати, напитки и сладкиши. Така че все по-малко домакинства ще могат да си позволят тази трапеза поради ниските доходи и трудното справяне с растящите цени, коментират Петър Мишев и Цветомила Иванова.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА