Столичани се радват на фермерски пазари вече десетилетие

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
6 Минути

Нови локации с днешна дата обявиха от кооперация „Хранкооп“

Тази есен се навършват 10 години фермерски пазари в София и из страната. Първият фермерски пазар в София е бил на 21 септември 2013 г. на Римската стена, където се провежда и до днес, всяка събота от 9:00 до 14:00 часа.

“Когато започнахме, около 60-70 процента от павилионите на пазар Римска стена бяха празни. Тогава никой не вярваше, че ще има интерес. Поканихме 30 производители и се престрашиха трима, но почти всичко се продаде за около 2-3 часа и разгласявайки мълвата помежду им, броят на производителите започна да расте. До края на 2014 г. стигнахме до 15”, разказа председателят на “Хранкооп – София” Николай Генов.

Проектът е озаглавен “Римска стена – зелената точка на София”. Според Генов това донякъде се е случило, въпреки всички трудности. Миксът от наематели на пазара се е сменил и вече има 6-7 павилиона, наети от фермери, 2 фермерски магазина, 2 пекарни, който са заместили цигари и алкохол, бельо, перилни препарати.

Към днешна дата всяка събота на пазар Римска стена се събират между 40 и 50 производители. “В самото начало се съгласихме, че най-важно е да подкрепим плодовете и зеленчуците, съответно до 50 процента от броя участници искаме да имаме свежи продукти, до 10 процента млечни, до 10 процента пчелни, до 10 процента месни, сладка, сиропи, хляб, кулинарии, преработватели. Идеята е да имаме такъв микс, че човек да може да си напазарува за цялата седмица”, посочи Генов.

Все пак поради ограниченото пространство се налага всяка седмица да връщат производители за пазар Римска стена, тъй като желаещите са много. “Обаждат ни се производители, които всячески търсят пазар. Въпреки че има голямо търсене към тяхната продукция, явно не е достатъчно и те намаляват. Това обуславя и цените”, каза Генов. Той все пак изрази мнение, че е мит, че цените на българския пазар са високи, защото цените на фермерските пазари са с около 20-40 процента по-високи спрямо конвенционалните пазари, но са s 50 процента по-ниски от биомагазините.

Ралица Касимова, член на УС на “Хранкооп – София” и координатор на дейностите, свързани с производителите, каза, че работят с много производители от цялата страна, затова веднъж в месеца изпращат на всички тях форма за записване, чрез която да изразят своето желание за участие и съответно двете страни да могат да планират, пише БТА.

 

Качеството на продуктите

По думите ѝ едни от най-често задаваните въпроси са за качеството на продуктите. “От самото начало за нас е важно да се знае максимално за производителите и продукцията – посещения на място, имаме задължително изискване да бъдат регистрирани производители за продукцията, която предлагат, поддържаме картотека с документите на тези производители, Българска агенция за безопасност на храните (БАБХ) ни следи доста изкъсо”, обясни Касимова.

Тя допълни, че има няколко степенен контрол. От една страна са документите, от друга са посещенията на стопанствата, с които организацията работи. Случва се по сигнал или на случаен принцип да пускат и лабораторни проби. За всички години и стотиците учатващи производители само веднъж е имало случай, в който действителността се е различавала от заявеното в документите.

 

Семейството стои зад всичко

Задължително условие на фермерските пазари е зад щанда да бъде производителят, член на семейството или на стопанството, защото така най-добре може да бъде представено какво, защо и как е отглеждано.

По наблюдение на Касимова всеки производител идва с определени знание, опит и асортимент, но с ежеседмичното участие в пазара и обмяна на мнение и опит адаптира производствените си практики и разширява асортимента си. Според нея сигурният и дългосрочен пазар дава възможност на производителите да планират.

“Доверието помежду ни е на първо място за нас, защото ако то липсва, никой документ не може да докаже каквото и да било. Затова таксата ни за участие също е на доверие – не се бъркаме в цените, оборотите и т.н. Така сме избрали да работим, наричаме го солидарна подкрепа”, коментира Касимова. Тя уточни, че организацията предоставя оборудването на пазарите.

 

Новите локации

Николай Генов разказа, че миналата година “Хранкооп – София” съвместно с “Биоселена” е направил анализ на състоянието на фермерските пазари. Според него четири от големите вериги магазини имат около 120 магазина в София, докато фермерските пазари са само 2. “За 10 години искахме да направим верига от фермерски пазари по модела на Лондон, опитвайки първо да работим само с пазарите”, посочи Генов, припомняйки опита с пазар “Иван Вазов”, който е тръгнал много добре, докато общината не е продала земята. След това така и не са могли да го възстановят. Подобен неуспешен опит е имало и в град Банкя.

Около година от “Хранкооп – София” са правили фермерски пазар в Хасково, който не са успели да доразвият поради липса на екип на място, но в Добрич вече 6 години пазарът е доста жизнеспособен. Новата локация е Перник, където вече има потвърдени дати до края на годината.

Друга инициатива, която екипът продължава да поддържа, е “Фермерски фестивал София”, който за поредна година е и част от Културния календар на града. Октомврийското му издание ще се проведе тази събота и неделя, 28 и 29 октомври, пред НДК.

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА