В обектите, отличени на картата, трябва да има вино от поне 10 изби
Софиянци и гостите на столицата вече имат надежден пътеводител към местата за качествено българско вино. От Столична община заедно с Българска асоциация на винените професионалисти (БАВП) създадоха винена карта на града. Картата излиза на два езика – български и английски. Тя е стъпка и към една от основните цели на БАВП, а именно популяризиране на винено-кулинарния туризъм у нас, а също и е част от концепцията на Столична община в сектор туризъм за създаване на алтернативни туристически продукти, които да съдържат в себе си преживяване.
София не е във винен регион, но безспорно заема централно място на българската винена сцена.
Обектите в картата са селектирани заради своята специфична „винена атмосфера“, професионална селекция и разнообразие от български вина, производители и местни сортове. Отличени са винени магазини, барове и ресторанти, които правят достъпно и разпознаваемо местното вино – те са подбрани въз основа на проучване, проведено през ноември и декември 2021 г. Включена е кратка информация за местните сортове, лозя, райони, изби, възможностите за винени турове в столицата и календар на събитията в столицата, свързани с българско вино.
Екипът, създал картата, се е опитал да подбере най-добрите места за качествено българско вино в столицата ни – по напълно обективни критерии. Към магазините изискванията са основният предмет на дейност да е продажба на вино, да присъстват вина от минимум 10 български изби, както и вино от местни сортове, да има подготвен консултант, да се организират винени събития или тематични представяния и промоции на българско вино. Критериите за ресторантите и баровете са над 50% от виното във винения лист да е българско, да присъстват вина от минимум 5 български изби, да присъства вино от местни сортове и не на последно място, да се предлага вино на чаша.
Градската винена карта на София представя 40 обекта с необходимите контакти – 17 винени магазина и 23 бара и ресторанта, където посетителите на столицата могат да опитат и/или закупят българско вино – не просто като напитка, а да се потопят в истинско преживяване. Чрез картата се насърчават добри търговски практики, гостоприемство и професионализъм по отношение на познание и представяне на българските вина, производители и региони. Именно с това е свързана и друга основна цел за създателите – тя да послужи като стимул и мотивация винените точки на София да стават все повече.
Картата ще бъде достъпна онлайн на сайта промотиращ София като туристическа дестинация – www.visitsofia.bg, а печатното издание ще се разпространява безплатно както и в туристическите информационни центрове в столицата, също и на изложения, борси и др. Замисълът е картата ежегодно да се актуализира. След пилотното издание на картата се обмисля и комуникационна кампания, насочена към столичните винени магазини, барове и ресторанти, чрез която те да бъдат запознати с възможностите и критериите за включване в следващи издания. Кампанията ще даде възможност да бъдат подчертани ползите от приоритетното и целенасочено представяне на българско вино и кулинария, от автентичното преживяване както на местните винени ценители, така и на туристите, които посещават София.