Задължение да посочват страната на произход на свинско, пилешко, овче, агнешко или козе месо ще имат от 1 март във Франция ресторантите, столовите и другите заведения за обществено хранене. Това е станало възможно с публикуването в официалния журнал на републиката на изменения на декрет, с който се въвежда по-рано подобно задължение за говеждото месо, съобщи в социалните мрежи бившият зам.-министър на земеделието Георги Събев.
Мярката, която според френския министър на земеделието Дьонорманди отговаря на желанието на гражданите да имат по-добра информираност и проследяемост, първоначално ще има временен характер и ще се прилага до 29-и февруари 2024 г. Това е съгласувано с и одобрено от Европейската комисия, като процедурата практически е започнала още през ноември 2019 г.
Промяната засяга само месо, което се закупува от съответните заведения за обработка, а не вече преработено или сготвено. Етикетът трябва да упоменава страната на отглеждане и клане, но също и „ дали е прясно, охладено или замразено месо “. Тази прозрачност специално са поискали родителите на ученици заради училищните столови, където се внася 50% от месото. В кетъринга извън дома от 20% до 40% от домашните птици идват от Франция.
В менюто ще трябва да се посочва страната на произход – къде е отгледано животното, както и къде е заколено. Въвежда следният текст – „отгледано: (страна/страни на произход/отглеждане), заклано: (страна, където животното е заклано)”.
Животновъдният сектор във Франция реагира положително. Ан Ришар, директор на свиневъдната организация Инапорк, смята, че гражданите искат да знаят откъде идва месото, което ядат и ако то е френско, са уверени в неговото качество.
Според френския земеделски министър Жулиен Денорманди пилешкото месо от Бразилия или Украйна няма нищо общо с френското, което е валидно и за другите видове месо. В южноамериканските страни все още използват хормони на растежа, което дава различна хранителна стойност на месото.
Смята се, че тази прозрачност е от съществено значение за успеха в намаляването на дела на вносно месо. За разлика от супермаркетите, където месото със френски произход е широко разпространено, 60% от птичето месо, консумирано в кетъринга, идва от страни с два до три пъти по-ниски цени (Бразилия, Украйна и др.), обясняват от Съюза на младите фермери.