Продажбите на бира в заведенията у нас се свиват, в търговските вериги растат

Лилия Александрова
Лилия Александрова
4 Минути

Спад на продажбите на бира в заведенията („студен пазар”, или ХоРеКа сектора) в България отчетоха от Съюза на пивоварите по време на пресконференция, на която бяха представени резултатите за развитието на бранша за 2014 г. и първата половина на 2015 г., съобщава investor.bg. За сметка на това в модерната търговия (търговските вериги) продажбите растат.

През миналата година на българския пазар са продадени 5,23 млн. хектолитра пиво, което е с 5% по-малко спрямо 2013 г. Консумацията на глава от населението намалява с 2 л до 71 л, или 218 чаши от 0,33 л, съобщи Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите и член на Управителния съвет на организацията.

Единствено в средиземноморските държави „студеният пазар” се разраства и достига дял от 50-60% от пазара на бира заради културата за хранене навън, коментира Радомирова. Като цяло в Европа тенденцията е за свиване на продажбите през заведенията, коментира тя.

За първи път от 15 години от Съюза отчитат спад на продажбите на пиво в PET бутилки през 2014 г., макар че делът им в общия обем от продажбите остава най-висок – 59%. До 13% от общия обем на продажбите се увеличават продажбите на кенове с бира, докато делът на продажбите на пиво в стъклени бутилки и на наливна бира се запазва без промяна – съответно 23% и 5%.

Вносът на пиво през 2014 г. достига 466 хил. хектолитра, което е с 9% повече на годишна база. Най-голям е вносът от Полша, Германия и Румъния, показват данните на Съюза.

Същевременно през миналата година пивоварната индустрия е направила капиталови вложения за 73 млн. лева. За периода 2010-2014 г. инвестициите на членовете на Съюза достигат 293 млн. лева.

Българските производители успяват да устоят на ръста на вноса на бира. Над 90% от консумираното от българите пиво през миналата година е произведено у нас, подчерта Радомирова.

Пряко заетите в индустрията са около 2 500 – 2 600 души, индиректно заетите в доставките са 9 хил. души, от които около 3 400 души са в селското стопанство, над 14 хил. души са заети в ХоРеКа сектора, а около 2 900 души – в продажбите през магазините.

За първото полугодие членовете на Съюза са направили инвестиции за 19 млн. лева за развитие на производствените мощности и други активи, посочи Ивана Радомирова.

Продажбите се задържат на миналогодишните нива, ако се гледа внесеният от компаниите акциз в хазната – 35,6 млн. лева за първото шестмесечие, колкото е бил и за същия период на 2014 г., посочи Радомирова. За сравнение, през първата половина на 2014 г. продажбите отчитаха спад от 6% на годишна база, допълни тя.

Нетният оборот на членовете на Съюза за 2014 г. достига 445 млн. лева, а за първите шест месеца на тази година – 243 млн. лева. Внесеният акциз за 2014 г. възлиза на 71 млн. лева.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА