Площите с пипер намаляват с 20% през 2020 г. заради работната ръка

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
2 Минути

Площите, които ще бъдат заети с пипер през 2020 г., вероятно ще намалеят от 29 хил.  дка през 2019 г. до 23-25 хил. дка през 2020 г., прогнозира само пред „Агрозона” Георги Василев, организационен секретар на Асоциация „Български пипер”. През тази година производителите на пипер се сблъскват с един основен проблем, който бележи целия сектор на земеделие у нас – липсата на работна ръка. „Работната ръка при пипера определя до 50-60% от себестойността и когато тя е неквалифицирана, недисциплинирана, нещата стават много лоши и в момента работниците доминират над работодателите си”, категоричен е Георги Василев. На ден всеки производител е плащал през сезона по 50 лв на работник, но въпреки това недостигът създава трудност на целия бранш.

„През тази година се случи така, че пиперът презряваше на полето и нямаше кой да го прибере”, описват ситуацията от „Български пипер”. Затова през следващата година се очаква старите производители на чушки да намалят площите до 23-25 хил. дка, прогнозират от асоциацията.

„През 2019 г. се получиха около 40-50 хил. тона пипер, от които обаче червения пипер бе много по-малко от необходимото и така доходите на производителите остават на много ниско ниво.”, каза още производителят. „Сланите не паднаха в очакваните времена. Ако бяха паднали в нормално време, щяхме да сме много зле, но те паднаха много късно, но тъй като беше студено, пиперът не може да узрее.”, допълни Георги Василев.

Както всяка година окачванията на производителите бяха за около 85% червен пипер, но всъщност получените количества от червената чушка се равняват на около 50% от общото количество и се наложи голям внос отвън. „Отвън бяха внесени около 180 хил. тона. Има пипер от всички дестинации Турция, Македония, Сърбия, Гърция”, каза още Василев. Чуждите чушки влизат на по-високи от родните цени, но поради липса на суровина и за пресния пазар, и за преработка, всички са готови да я плащат. Обикновено чушките с чужд етикет са с 5-10% по-скъпи от родните.

 

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА