Пет гиганта владеят света на млякото

Златко Златков
Златко Златков
6 Минути

Битката над млечните продукти е в ход и коренно ще промени посоката на световната система за храна и живот на хората

Млякото има изключително голямo значение за здравето и поминъка на хората по света. Повечето от пазарите на млечни продукти , които обслужват населението доставят от дребни търговци, които събират мляко от земеделски стопани, които притежават само няколко животни. Подобна система на „млякото на хората” обаче е в пряко противоречие с амбициите на големите млечни компании като Нестле и нарастващия брой на други „заможни играчи”, които искат да поемат цялата млечна верига на юг, от производството до пазара. Битката над млечните продукти е в ход и коренно ще промени посоката на световната система за храна и живот на хората.

Големите млечни производители

През последните години заедно с глобализацията на индустрията се засили и корпоративния контрол върху световните доставки на мляко. Двадесетте най-големи млечни компании сега контролират над половината от световния пазар на мляко и млечни продукти  и процеса на производство на една четвърт от световното производство на мляко. Само една компания, ”Нестле”, контролира около 5% от този световен пазар, с продажби от 25,9 млрд. долара през 2009г.

 Топ 20 на световните млечни корпорации

НаименованиеДържаваПродажба на млечни продукти в млрд. долара за 2009
1NestleШвейцария25.9
2DanoneФранция14.79
3LactalisФранция12.68
4FrieslandCampinaХоландия11.17
5FonterraНова Зеландия10.2
6Dean FoodsСАЩ9.74
7Aria FoodsДания/Швеция8.64
8Dairy Farmers of AmericaСАЩ8.1
9Kraft FoodsСАЩ6.79
10UnileveХоландия/Англия6.38
11Meiji DairiesЯпония5.13
12SaputoКанада4.97
13ParmalatИталия4.93
14Morinage Milk IndustryЯпония4.81
15BongrainФранция4.57
16MengniuКитай3.77
17YiliКитай3.54
18Land O’LakesСАЩ3.21
19BelФранция3.1
20TineНорвегия3.02

Нестле не е млекопроизводител. Фирмата притежава “няколко крави” и купува мляко директно от земеделските производители или доставчици и го преработва във всички видове продукти. Повечето от останалите топ 20 компании също са преработватели, въпреки че както и при Нестле, някои от тях са започнали да разработват собствени фирми. Изключения са млечните кооперации, от които 5 фирми са в списъка на топ 20 (шест, ако се включва Мексико „Grupo Lala”). Тези 5 кооперации са собственост на около 70, 000 селскостопански-члена от САЩ, Европа и Нова Зеландия. Докато всеки от тях произвежда свои собствени млечни продукти, голяма част от млякото, произвеждано от техните фермери се използва от различни по националност преработватели. В това интересите на големите кооперации и преработватели често са тясно свързани. Наистина, големите кооперации сами по себе си са многонационални, повечето от тях са установени и техните политики могат да влязат в конфликт с интересите на фермерите, които са им доставчици, особено по-дребните млекопроизводители.

„Промоционалните програми” Tetra Pak

Шведската кооперация „Tetra Pak” доминира на световния пазар за опаковки на пастьоризирано мляко и насърчава консумацията на пакетирано и преработено мляко като спонсорира програми за раздаване на мляко в училищата като тази в Тайланд. Тя също има големи корпоративни разделения, познати като „DeLaval”, които „разработват, произвеждат и предлагат на пазара цялостни системи за производство на мляко и животновъдство” в повече от 100 държави. В Пакистан „DeLaval”осъществява програмата „Dairy Hub” в сътрудничество с правителството и няколко преработватели на млечни продукти за да разработят  по-големи и модерни търговски млечни ферми. Рекламното видео на  „Dairy Hub”  гласи: „Традиционния подход на земеделския производител и липсата на познания за съвременните млекопроизводители е най-голямата пречка млякото да достигне целия си потенциал.

Мераци за Юга

Всички по-големи играчи на пазара на млечни продукти през последните години агресивно се опитват да разширят дейността си отвъд стандартните млечни пазари на Север и да завладеят разрастващите се пазари на Юг. Те хвърлят огромно количество пари, закупувайки големи национални играчи или инвестирайки в свои собствени производствени единици. Нестле заяви, че около 36% от техните общи продажби в момента са от възникващите пазари.  До 2020г., се очаква този дял да достигне 45% и да се удвоява оборота в Африка на всеки три години.

Експанзията на Юг не е само от големите млечни компании. Редица корпорации от други сектори от хранителната индустрия, като например „PepsiCo” и  “General Mills” наскоро направиха значителни стъпки в млекопроизводството. Финансови играчи като „Kohlberg Kravis Roberts & Co” и “Citadel Capital” също биват пряко включени като нови млечни компании, разположени на Юг, някои от които са започнали разширяването си на север. В допълнение, има множество корпорации, които не участват в преработката и производството на млечни продукти, които имат преки интереси в разширяването на транснационалната млечна промишленост в продажбата на ветеринарни лекарства или в опаковки и оборудване.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама