Битката над млечните продукти е в ход и коренно ще промени посоката на световната система за храна и живот на хората
Млякото има изключително голямo значение за здравето и поминъка на хората по света. Повечето от пазарите на млечни продукти , които обслужват населението доставят от дребни търговци, които събират мляко от земеделски стопани, които притежават само няколко животни. Подобна система на „млякото на хората” обаче е в пряко противоречие с амбициите на големите млечни компании като Нестле и нарастващия брой на други „заможни играчи”, които искат да поемат цялата млечна верига на юг, от производството до пазара. Битката над млечните продукти е в ход и коренно ще промени посоката на световната система за храна и живот на хората.
Големите млечни производители
През последните години заедно с глобализацията на индустрията се засили и корпоративния контрол върху световните доставки на мляко. Двадесетте най-големи млечни компании сега контролират над половината от световния пазар на мляко и млечни продукти и процеса на производство на една четвърт от световното производство на мляко. Само една компания, ”Нестле”, контролира около 5% от този световен пазар, с продажби от 25,9 млрд. долара през 2009г.
Топ 20 на световните млечни корпорации
Наименование | Държава | Продажба на млечни продукти в млрд. долара за 2009 | |
1 | Nestle | Швейцария | 25.9 |
2 | Danone | Франция | 14.79 |
3 | Lactalis | Франция | 12.68 |
4 | FrieslandCampina | Холандия | 11.17 |
5 | Fonterra | Нова Зеландия | 10.2 |
6 | Dean Foods | САЩ | 9.74 |
7 | Aria Foods | Дания/Швеция | 8.64 |
8 | Dairy Farmers of America | САЩ | 8.1 |
9 | Kraft Foods | САЩ | 6.79 |
10 | Unileve | Холандия/Англия | 6.38 |
11 | Meiji Dairies | Япония | 5.13 |
12 | Saputo | Канада | 4.97 |
13 | Parmalat | Италия | 4.93 |
14 | Morinage Milk Industry | Япония | 4.81 |
15 | Bongrain | Франция | 4.57 |
16 | Mengniu | Китай | 3.77 |
17 | Yili | Китай | 3.54 |
18 | Land O’Lakes | САЩ | 3.21 |
19 | Bel | Франция | 3.1 |
20 | Tine | Норвегия | 3.02 |
Нестле не е млекопроизводител. Фирмата притежава “няколко крави” и купува мляко директно от земеделските производители или доставчици и го преработва във всички видове продукти. Повечето от останалите топ 20 компании също са преработватели, въпреки че както и при Нестле, някои от тях са започнали да разработват собствени фирми. Изключения са млечните кооперации, от които 5 фирми са в списъка на топ 20 (шест, ако се включва Мексико „Grupo Lala”). Тези 5 кооперации са собственост на около 70, 000 селскостопански-члена от САЩ, Европа и Нова Зеландия. Докато всеки от тях произвежда свои собствени млечни продукти, голяма част от млякото, произвеждано от техните фермери се използва от различни по националност преработватели. В това интересите на големите кооперации и преработватели често са тясно свързани. Наистина, големите кооперации сами по себе си са многонационални, повечето от тях са установени и техните политики могат да влязат в конфликт с интересите на фермерите, които са им доставчици, особено по-дребните млекопроизводители.
„Промоционалните програми” Tetra Pak
Шведската кооперация „Tetra Pak” доминира на световния пазар за опаковки на пастьоризирано мляко и насърчава консумацията на пакетирано и преработено мляко като спонсорира програми за раздаване на мляко в училищата като тази в Тайланд. Тя също има големи корпоративни разделения, познати като „DeLaval”, които „разработват, произвеждат и предлагат на пазара цялостни системи за производство на мляко и животновъдство” в повече от 100 държави. В Пакистан „DeLaval”осъществява програмата „Dairy Hub” в сътрудничество с правителството и няколко преработватели на млечни продукти за да разработят по-големи и модерни търговски млечни ферми. Рекламното видео на „Dairy Hub” гласи: „Традиционния подход на земеделския производител и липсата на познания за съвременните млекопроизводители е най-голямата пречка млякото да достигне целия си потенциал.
Мераци за Юга
Всички по-големи играчи на пазара на млечни продукти през последните години агресивно се опитват да разширят дейността си отвъд стандартните млечни пазари на Север и да завладеят разрастващите се пазари на Юг. Те хвърлят огромно количество пари, закупувайки големи национални играчи или инвестирайки в свои собствени производствени единици. Нестле заяви, че около 36% от техните общи продажби в момента са от възникващите пазари. До 2020г., се очаква този дял да достигне 45% и да се удвоява оборота в Африка на всеки три години.
Експанзията на Юг не е само от големите млечни компании. Редица корпорации от други сектори от хранителната индустрия, като например „PepsiCo” и “General Mills” наскоро направиха значителни стъпки в млекопроизводството. Финансови играчи като „Kohlberg Kravis Roberts & Co” и “Citadel Capital” също биват пряко включени като нови млечни компании, разположени на Юг, някои от които са започнали разширяването си на север. В допълнение, има множество корпорации, които не участват в преработката и производството на млечни продукти, които имат преки интереси в разширяването на транснационалната млечна промишленост в продажбата на ветеринарни лекарства или в опаковки и оборудване.