Ще намалим субсидията за луксозни автомобили до 40 хил. лв. Това отговори зам. ресорният министър по земеделието Явор Гечев на въпроса как ще реагира властта на скандалната информация, която “Агрозона” първа публикува, а именно, че от 723 проекта по мерките 311 и 312 за селски туризъм, 123 са за директно купуване на луксозни автомобили S-класа, хеликоптери и яхти. Това е единственото, което на този късен етап можем да направим, защото вече няма за кога да променяме ранкирането на проектите, аргументира се той. По този начин потенциалните бенефициенти, ако искат да си купуват луксозна техника, могат да го направят, но ще трябва да си доплащат разликата до останалите 150-200 хил. лв. , обясни зам. министърът.
Днес МЗХ, ДФЗ и МС трябваше да отговорят на питането на Ивайло Здравков, председател на Българска асоциация на бенефциентите по европейски програми /БАБЕП/, какво ще се направи, за да не се изтикват назад проектите по 311 и 312, които осигуряват заетост от проекти, които касаят само закупуване на луксозна техника, която била за селски туризъм. Както “Агрозона” първа писа, схемата за купуване на луксозните коли и техника е най-често следната – регистрира се ЕТ, търговецът си пуска проект за един или два мерцедеса и пише, че с него ще развежда туристи в Триград, например, разкри Здравков. Като се отбележи от бенефциента, че става дума за селски туризъм, проектът автоматично става приоритетен и по този начин назад остават такива, които всъщност гарантират производство и заетост в планинските и селски райони.
БАБЕП сезира с писмо за тези законни злоупотреби ДФЗ, МЗХ и МС и до края на седмицата се очакваше решение на проблема. Здравков тогава подчерта, че позицията на агрофонда е срещу подобни законни машинации. Миналата година дори е имало уволнени служители, които са лобирали именно за кандидати за луксозната техника. Въпреки че официалната позиция на ДФЗ е срещу приотизирането на такива проекти, все още има силно лоби, подкрепяно отвън, което работи в полза на далаверите с мерцедеси и яхти. Тези автомобили струват между 150 – 200 хил. лв. Една от предложените идеи беше да се ограничат субсидиите за такава техника, каза Здравков. Той разказа, че ако се отнеме приоритетността на такива проекти, напред ще могат да излязат интересни идеи за създаване на производства с над 30 работни места. Такива са цех за преработка на пластмаси, за плочки от пясък и дървесина, с каквито е застлана ул. Витоша в София и др. Някои от тези фабрики гарантирали в бъдеще заетост на над 100 души.
Светлана Трифоновска