Лошата година обещава бутиково вино

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
7 Минути

Добивите са по-ниски с 30%, но качеството на продукта ще е уникален

С 30% по-ниска реколта от винено грозде отчитат производители на юг и север от Балкана. Основната причина за тези добиви са развилите се болести и почвено-климатичните условия през годината. „Реколтата е нормална за годината, по-ниска е като количество от миналогодишната с около 30% и за винените, и за десертните сортове грозде, но добивите ще са по-качествени“, съобщи за „Агрозона“ проф. Иван Пачев, директор на Института по лозарство и винарство в Плевен (ИЛВ). Към единственият институт в областта на лозарската наука се отглеждат около 850 дка лозя, от които около половината се обработват, тъй като не достига персонал. Специалистите са провели в насажденията 12-13 пръскания, тъй като през изтеклите месеци е регистриран висок инфекциозен фонд, допълни още директорът на ИЛВ.

През последните месеци основно в насажденията действат различни гъбни заболявания, които нанасят щети на реколтата. Най-разпространени са маната, брашнестата мана, различните видове гниене – сиво, черно, споделят експерти.

Чепките се радват на невероятен аромат

С 30% на годишна база по-ниска ще е реколтата от грозде и в ямболското „Шато Ботево”, прогнозира пред Агрозона Недялко Гуглев, управител на винарската изба. „Добивите са значително по-ниски заради почвено-климатични фактори, тъй като през тази година имаше един период с продължителни валежи в края на май-началото на юни и голяма част от цвета, който беше заложен да се развие като плод, не можа да се опраши, тъй като температурни разлики бяха големи и се получиха катаклизми. Това обаче си имаше и положителен ефект, тъй като направи един добър влагозапас в почвата и в крайна сметка добивът е по-нисък, но качеството на събраното грозде за момента е много по-различно и много по-добро от миналата година”, допълни експертът. Гроздоберът в стопанството ще приключи до дни.

Лошата година от гледна точка на климат обаче обещава колекционерски вина, радват се винопроизводителите. Качеството на гроздето е по-високо и то гарантира отличен вкус на благородната напитка. За да си постигнат доброто качество на суровината в „Шато Ботево” работят и по друг способ – не натоварват с излишен плод лозите. „Ние не берем по повече от 500-550 кг от декар”, казва Стайко Стайков, собственик на винарната. „Това е с цел да направим хубаво вино, а не да оставим много грозде. Там, където видим, че е много гроздето, особено на по-младите растения, задължително се маха в много ранен стадий, за да не ги товарим и за да не ги разболеем”, допълва Стайков.

 

Доброто вино си има цена

За доброто вино обаче инвестициите не спират. В малките винарни, като „Шато Ботево”, не престават да се усъвършенстват. Избата разчита само на собствено грозде от близо 1000 дка лозя, от които 200 дка все още не са стъпили в плододаване. Избата се намира непосредствено до масива и получената суровина се доставя гравитачно във винарната, за да се заготви за получаването на качествено вино. Винарната разчита и на около 600 бъчви, които могат да се използват за висококачествената напитка само по два пъти, а всяка една от тях струва по 500 евро.

Капацитетът на избата се запълва с всеки изминал сезон все повече. През последните няколко години в ямболското шато са осигурявали по 200-250 тона вино с местно грозде. „Тази година ще напълним 350 тона и мисля, че до 2 години, когато и другите лозя влязат в плододаване, ще можем да напълним целия капацитет на избата – 500 тона”, прогнозира Стайко Стайков.

Заради липсата на история, от ямболската изба предлагат виното си от едносортови насаждения, на около 10 лв бутилката за българския пазар. Навън обаче търговците настояват за нива от 2,20-2,50 евро, което почти ликвидира печалбата на производителите. Към момента от „Шато Ботево” изнасят собствена продукция за Австрия, Германия и Гърция.

Според Стайко Стайков на родния пазар има около 300 изби млади тази година, които се развиват на местен пазар, но благодарение на съществуването им конкуренцията е по-жива и тя поражда по-добро качество. „Ние се конкурираме в момента не само на добро вино, на ценови сегмент. И това е много добре за българина, заащото може на добра цена да пие едно разкошно, много хубаво вино.”, допълни Стайков.

Конкуренцията на напитките без грозде

Един от основните проблеми на родните винопроизводители обаче е, че пазарът се залива с вина, които са от т.нар. Нов свят – Чили, Южна Африка, които не са с качество по-добро от нашите, но за сметка на това са с по-ниски цени и повечето малки винарни работят в условията на нелоялна конкуренция, коментира Недялко Гуглев, управител на „Шато Ботево”. Затова много винопроизводители се обединяват около искането да се въведат защитни мита на европейско ниво за вината от трети страни. Така ще се гарантира оцеляването не само на българските винари, но и на френските, италианските и испанските, които попадат по ударите на ниските цени младите винодестинации.

Много важно е и на европейско ниво да се защитят производителите на истинско вино, категоричен е Стайков. Според него често в сайтове в красиви бутилки се предлагат напитки, които не се произвеждат от грозде, а се продават с етикет за вино. Подобни течности влизат в ЕС на цени от 40-50 евроцента, което може да убие винопроизводителите на Стария континент, категоричен е инвеститорът.

 

Работната ръка не достига и в този сектор

Липсата на работна ръка в лозарството е основен проблем. От „Шато Ботево” се оплакват, че редовно обучават кадри, които след това поемат по пътя на емиграцията, тъй като не могат да ги задържат с подходящо заплащане. От малката винарна предлагат да се издадат легални документи за пребиваване на бесарабски българи, които искат да работят в България, а защо да не започнат да се внасят и подготвени кадри от Молдова, например, за да работят в българското лозарство. Подобно решение са намерили в Полша, където в земеделието с паспорт работят стотици хиляди украинци.

 

 

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА