Халвата – лакомство за всяко време

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
8 Минути

_DSC90076Бизнес пътят на Юлияна Димитрова и съпруга Димитър й започва от Москва, където двамата завършват образованието си като технолози в хранително-вкусовата промишленост. Връщайки се в България, имали много идеи как с дипломите си да стартират  реален  бизнес. Спрели се на производството на халва. Така създават фирмата си, която да произвежда халва и тахани от маслодайни семена.

Днес продуктите на семейството достигат до почти цяла България. Повече от 5 години Димитрови успешно работят и с една от най-големите търговски вериги, които оперират у нас. Доставят халва и за Румъния, където десертът много се търсел. „Румънците ядат много халва и то един вид – слънчогледова тахан халва с какао.“, разказва Юлияна Димитрова. Работят и в посока износ за Македония и Сърбия.  Що се отнася до предпочитанията на българския купувач, дамата споделя наблюденията си, че българинът обича сладкото и най-често се спира на сусамовата и на слънчогледовата тахан халва. Стремежът у нас обаче бил да се купи по-малка и съответно по-евтина разфасовка.

Без консерванти

Юлияна обръща внимание, че в продуктите, които семейството произвежда, няма консерванти и оцветители. „Затова и срокът ни на годност ни е малък, той е 4 месеца“, казва дамата. Тя разказва, че фирми са им предлагали да работят с хидрогенирани масла, за да се повиши трайността на халвите. Производителите обаче отказали, тъй като освен, че вкусът и качеството се понижават, този вид мазнини не са благоприятни за човешкия организъм. „Българинът започна да чете опаковката, аз към виждала в магазина възрастни хора с очила, с лупи, четат. Това са моите наблюдения.“, споделя Димитрова.

_DSC0111Преди 2 г. у нас е  навлязла халва от Украйна с много ниска цена, която се е превърнала в изключителна конкуренция на българските халви, разказва Юлияна Димитрова. Качеството на вносния продукт било много лошо, но опаковката – хубава, а разфасовките – малки. „Това е изключително трудно, но там всичко става автоматично – рязане, пакетиране, а ние имаме по-малки машини, всичко е ръчно“, разказва производителят. По думите й те също са направили 30-грамова опаковка, но себестойността й е много по-висока.

Асортиментът расте с годините

Когато стартират през 1992 г. намерението е да се прави само халва и първоначално продуктът е бил само един вид – кафява с фъстъчени ядки. В течение на годините, в които развиват производството си, двамата съпрузи обогатяват асортимента с нови видове като на две-три години внедряват по един продукт. Сега освен халви, предлагат и тахани.

Таханът е паста от смляна маслодайна ядка, суровината за него може да е различна – сусам, слънчоглед, обяснява Димитрова. Именно таханът е основен продукт, от който се произвежда халва. Първоначално двамата производители го купували, но в последствие решили сами да сушат, пекат и мелят семената. Към момента семейството закупува само маслодайните семена.  Така покрай подготовката за суровина за халвата, съпрузите решават да предлагат и самия тахан като краен продукт.  Асортиментът им е два вида – пълнозърнест и бял, т.е. белен. При пълнозърнестият вид семето се бели с люспата, в която се съдържат фибри, минерали и други полезни вещества. Той е и по-предпочитаният.  За потребителите, които обаче имат проблеми със стомаха като гастрит и колит, се препоръчва таханът от белени семена, тъй като люспата на семенцата, макар и смляна, може да предизвика дразнене на стомаха. Юлияна казва, че таханът като цяло има добра реализация, тъй като в потребителите все повече се вълнуват от здравословно хранене и внимателно подбират храната на трапезата си. Една от последните новости в продуктите е сусамов тахан с ленено семе,  което е добавено, за да направи тахана още по-полезен. Лененото семе набява на организма омега 3, 6 и 9 мастни киселини, намалява холестерола и стимулира стомашно-чревния тракт. Най-новият продукт на семейството е лешниковият тахан, който е и основа на лешниковата халва.

И храна, и лекарство

Докато халвите се купуват като лакомство, таханите много ги търсели хора със здравословни проблеми. Голяма част от тях го използвали като лекарство и го приемали само сутрин: „Сусамовият тахан си е просто наложен, особено тези, които имат проблеми, си го търсят“. Лешниковият тахан не е чак толкова полезен, колкото сусамовия. Заради прекрасния си вкус и аромат обаче се търсел от сладкари за проготвянето на торти и кремове.  Освен от физически лица, таханите са търсени от фирми, които произвеждат салати като хумус.

Суровините

Що се отнася до суровините – слънчогледът е от земеделски производители в Харманли, сусамът обаче внасят от чужбина, тъй като българският бил много мръсен, освен това и IMG_6652количеството му е малко.  Лешниците, които семейството ползва към момента, са вносни, но се водят преговори с родни производители. Изключително български и с добро качество са фъстъците, който семейството използва. Юлияна  категорично отхвърля идеята за собствени насаждения: „Това вече ще ни дойде много“.

Димитрови обаче са обмисляли и идеята да стартират и биопроизводство, но то изисква съответно биосуровини и процесът е по-сложен.

За закупуването на производственото оборудване не са използвали европейски средства. Една година са кандидатствали за машини и оборудване, но проектът им не бил одобрен. От тогава не са участвали в приеми. При нужда от средства прибягвали до кредити.

„Трудно е с хората“

Семейството осигурява работа на 15 души в производството в село Крепост, Димитровградско, както и на двама шофьори и двама снабдители. По програмата за младежка заетост са назначили и млад мъж, който бил на Борсата на труда, обучили са го. Младежът харесал работата и продължава да я работи. Намирането на служители обаче не е лесно: „Трудно е с хората. В селото, в които сме построили двата цеха, хората заминават в Испания, в Англия.“

Синът на Димитрови е роден в Русия, а родителите му основават фирмата, когато той е една на 6 месеца, той обаче от малък видял трудностите на бизнеса и предпочел да учи право в Англия. Въпреки че избрал друг професионален път, младият мъж се включва при търговски преговори и помага с познанията си по английски, включително участва с родителите си по изложения. Освен син, семейство Димитрови имат и дъщеря „с голяма разлика от 12 години, тъй като от толкова работа и бизнес, хванахме последния влак“. Момичето е рекламно лице на халвите и таханите.

Покрай всички трудности, през които са преминали, много пъти Юлияна Димитрова и съпругът й са мислели дали да не се откажат, но: „Като се обърнем и като видим какво сме постигнали, това ни дава куража, че след като в трудните времена, 90-те години, не сме се отказали, значи можем.“

За членството в Европейския съюз дамата казва, че е фактор, който значително улеснява работата при доставките за Румъния: „В този износ не виждаме никакви проблеми.“

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА