Халвата – лакомство за всяко време

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
8 Минути

_DSC90076Бизнес пътят на Юлияна Димитрова и съпруга Димитър й започва от Москва, където двамата завършват образованието си като технолози в хранително-вкусовата промишленост. Връщайки се в България, имали много идеи как с дипломите си да стартират  реален  бизнес. Спрели се на производството на халва. Така създават фирмата си, която да произвежда халва и тахани от маслодайни семена.

Днес продуктите на семейството достигат до почти цяла България. Повече от 5 години Димитрови успешно работят и с една от най-големите търговски вериги, които оперират у нас. Доставят халва и за Румъния, където десертът много се търсел. „Румънците ядат много халва и то един вид – слънчогледова тахан халва с какао.“, разказва Юлияна Димитрова. Работят и в посока износ за Македония и Сърбия.  Що се отнася до предпочитанията на българския купувач, дамата споделя наблюденията си, че българинът обича сладкото и най-често се спира на сусамовата и на слънчогледовата тахан халва. Стремежът у нас обаче бил да се купи по-малка и съответно по-евтина разфасовка.

Без консерванти

Юлияна обръща внимание, че в продуктите, които семейството произвежда, няма консерванти и оцветители. „Затова и срокът ни на годност ни е малък, той е 4 месеца“, казва дамата. Тя разказва, че фирми са им предлагали да работят с хидрогенирани масла, за да се повиши трайността на халвите. Производителите обаче отказали, тъй като освен, че вкусът и качеството се понижават, този вид мазнини не са благоприятни за човешкия организъм. „Българинът започна да чете опаковката, аз към виждала в магазина възрастни хора с очила, с лупи, четат. Това са моите наблюдения.“, споделя Димитрова.

_DSC0111Преди 2 г. у нас е  навлязла халва от Украйна с много ниска цена, която се е превърнала в изключителна конкуренция на българските халви, разказва Юлияна Димитрова. Качеството на вносния продукт било много лошо, но опаковката – хубава, а разфасовките – малки. „Това е изключително трудно, но там всичко става автоматично – рязане, пакетиране, а ние имаме по-малки машини, всичко е ръчно“, разказва производителят. По думите й те също са направили 30-грамова опаковка, но себестойността й е много по-висока.

Асортиментът расте с годините

Когато стартират през 1992 г. намерението е да се прави само халва и първоначално продуктът е бил само един вид – кафява с фъстъчени ядки. В течение на годините, в които развиват производството си, двамата съпрузи обогатяват асортимента с нови видове като на две-три години внедряват по един продукт. Сега освен халви, предлагат и тахани.

Таханът е паста от смляна маслодайна ядка, суровината за него може да е различна – сусам, слънчоглед, обяснява Димитрова. Именно таханът е основен продукт, от който се произвежда халва. Първоначално двамата производители го купували, но в последствие решили сами да сушат, пекат и мелят семената. Към момента семейството закупува само маслодайните семена.  Така покрай подготовката за суровина за халвата, съпрузите решават да предлагат и самия тахан като краен продукт.  Асортиментът им е два вида – пълнозърнест и бял, т.е. белен. При пълнозърнестият вид семето се бели с люспата, в която се съдържат фибри, минерали и други полезни вещества. Той е и по-предпочитаният.  За потребителите, които обаче имат проблеми със стомаха като гастрит и колит, се препоръчва таханът от белени семена, тъй като люспата на семенцата, макар и смляна, може да предизвика дразнене на стомаха. Юлияна казва, че таханът като цяло има добра реализация, тъй като в потребителите все повече се вълнуват от здравословно хранене и внимателно подбират храната на трапезата си. Една от последните новости в продуктите е сусамов тахан с ленено семе,  което е добавено, за да направи тахана още по-полезен. Лененото семе набява на организма омега 3, 6 и 9 мастни киселини, намалява холестерола и стимулира стомашно-чревния тракт. Най-новият продукт на семейството е лешниковият тахан, който е и основа на лешниковата халва.

И храна, и лекарство

Докато халвите се купуват като лакомство, таханите много ги търсели хора със здравословни проблеми. Голяма част от тях го използвали като лекарство и го приемали само сутрин: „Сусамовият тахан си е просто наложен, особено тези, които имат проблеми, си го търсят“. Лешниковият тахан не е чак толкова полезен, колкото сусамовия. Заради прекрасния си вкус и аромат обаче се търсел от сладкари за проготвянето на торти и кремове.  Освен от физически лица, таханите са търсени от фирми, които произвеждат салати като хумус.

Суровините

Що се отнася до суровините – слънчогледът е от земеделски производители в Харманли, сусамът обаче внасят от чужбина, тъй като българският бил много мръсен, освен това и IMG_6652количеството му е малко.  Лешниците, които семейството ползва към момента, са вносни, но се водят преговори с родни производители. Изключително български и с добро качество са фъстъците, който семейството използва. Юлияна  категорично отхвърля идеята за собствени насаждения: „Това вече ще ни дойде много“.

Димитрови обаче са обмисляли и идеята да стартират и биопроизводство, но то изисква съответно биосуровини и процесът е по-сложен.

За закупуването на производственото оборудване не са използвали европейски средства. Една година са кандидатствали за машини и оборудване, но проектът им не бил одобрен. От тогава не са участвали в приеми. При нужда от средства прибягвали до кредити.

„Трудно е с хората“

Семейството осигурява работа на 15 души в производството в село Крепост, Димитровградско, както и на двама шофьори и двама снабдители. По програмата за младежка заетост са назначили и млад мъж, който бил на Борсата на труда, обучили са го. Младежът харесал работата и продължава да я работи. Намирането на служители обаче не е лесно: „Трудно е с хората. В селото, в които сме построили двата цеха, хората заминават в Испания, в Англия.“

Синът на Димитрови е роден в Русия, а родителите му основават фирмата, когато той е една на 6 месеца, той обаче от малък видял трудностите на бизнеса и предпочел да учи право в Англия. Въпреки че избрал друг професионален път, младият мъж се включва при търговски преговори и помага с познанията си по английски, включително участва с родителите си по изложения. Освен син, семейство Димитрови имат и дъщеря „с голяма разлика от 12 години, тъй като от толкова работа и бизнес, хванахме последния влак“. Момичето е рекламно лице на халвите и таханите.

Покрай всички трудности, през които са преминали, много пъти Юлияна Димитрова и съпругът й са мислели дали да не се откажат, но: „Като се обърнем и като видим какво сме постигнали, това ни дава куража, че след като в трудните времена, 90-те години, не сме се отказали, значи можем.“

За членството в Европейския съюз дамата казва, че е фактор, който значително улеснява работата при доставките за Румъния: „В този износ не виждаме никакви проблеми.“

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама