За да се развива туризмът в българските села, е нужно повече от красива природа, места за настаняване и ентусиазъм. Необходима е и държавна политика. Какво е направил екипът на туристическия министър в оставка Николина Ангелкова за популяризирането на родните села като привлекателно място за прекарване на отпуската – за „Агрозона“ отговориха от ведомството.
Общините, които могат да развиват селски и екотуризъм, заемат над 55% от територията на България. 40% от всички общини в селските райони имат относително добро туристическо развитие. Използват ресурсите на територията за развитие на културен, приключенски, природолюбителски, балнеолечебен, селски и друг тематичен туризъм, посочиха от екипа на министър Ангелкова. Към момента, легловата база за развитие на еко и селски туризъм е най-голямата у нас, но е твърде разнородна по качество и достъпност. Положителен е фактът, че тя е разпръсната почти върху цялата територия на страната. Радващ е и отчетеният засилващ се през изминалите години туристически интерес към българските села и региони. За това допринасят фестивали и събития, демонстриращи българските традиции и фолклор като Международният фестивал на маскарадните игри „Сурва“ в Перник, Празникът на розата в Казанлък, Националният фолклорен събор „Рожен“ и Международният фестивал на фолклорната носия в Жеравна.
Създаден е и се поддържа Регистър на атракциите, част от Националния туристически регистър. Той е публичен и в него посетителите могат да получат актуална информация за различни атракции. Предстои да бъде създаден и Регистър на фестивалите, част от Националния туристически регистър. Населените места край Дунав се популяризират чрез инициативи към Дунавската стратегия, които насърчават устойчиви и екологични форми на туризъм като вело и пешеходен туризъм.
От важно значение за малките населени места е приемането на Концепцията за туристическото райониране на страната, както и провеждане на регионализирана туристическа политика, съобразена с териториалните особености и спецификата на различните части на България. За да дойдат туристи в селата, от министерството посочват като ключов и ефективният регионален маркетинг.
Що се отнася до привличането на чуждестранните туристи, пакетите за тях и включването на конкретни населени места и обекти се изготвят от регистрирани в Националния туристически регистър туроператори. За да привлече отпускари от чужбина, страната ни участва и в международни изложения. Това е част от Годишната програма за национална туристическа реклама. Политика на министерството е да предоставя преференциални условия за участие на националния щанд на общински администрации и регионални туристически организации, с цел стимулиране на регионалния и местния туризъм.
Посетителите от други страни предпочитат България главно заради природата – тя е най-силният фактор при определяне на избора им. Определящи са и големият брой населени места, разположени извън градските и индустриални зони. Освен красивата природа, водещи за избора на туристите са и усещането за уникалност и специално изживяване, наличието на здравни услуги, достъпността на обекта и възможност за ползване на допълнителни туристически услуги.
Министерството на туризма организира различни мероприятия за позициониране на България като добре позната и предпочитана целогодишна туристическа дестинация, посочват от ведомството. Екипът на министър Ангелкова е работил за стимулиране на вътрешния туризъм, чрез:
- 8-те културно-исторически дестинации, разработени от Министерството на туризма, включващи обекти от различни части на България;
- Билборд кампания, съвместна с общините, с цел представяне на конкретни културно-исторически забележителности и атракции в различни райони на страната като обектите на една община ще бъдат рекламирани в друга община;
- Инициативата 50-те малко познати туристически обекта в България, в рамките на Проект „Комуникационна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм в Република България”.
Възможностите за финансиране на проекти за селски туризъм могат да бъдат открити в Ръководството за финансиране от Европейския съюз 2014-2020 за туристическия сектор, публикувано на сайта на министерството. То се обновява периодично и дава информация за възможностите за финансиране на проекти в областта на туризма. Традиционно, селата могат да се възползват от мерки по Програма за развитие на селските райони.
Анета Стефанова
Текстът е публикуван
в декемврийския брой
на сп. “Агрозона”.
Още любопитни материали
четете в изданието.