Добавената стойност върху обичайните продукти е най-голямата полза от дигитализацията

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Според учени от 4 института фокус при внедряването на подобни технологии трябва да са малките стопани

Дигитализацията намалява равнището на разходите в пъти и по този начин печалбата, която се реализира, е стимул да внедряването им, е един от основните изводи от проекта „Теоретични модели за развитие на дигиталното земеделие” – ДИАГРО, посочи неговият ръководител проф. д-р Димитър Николов от Института по аграрна икономика. В проекта, който се фокусира върху внедряването на дигитализацията в стопанствата у нас, участват още Аграрен университет – Пловдив, Институтът по животновъдни науки – Костинброд и Нов български университет. „Дигитализацията може да се осъществи на база на чисти пазарни модели и една добра информираност и знания от страна както на земеделските производители, така и от фирмите, които предлагат такива услуги, които биха могли да повишат проникването на такива услуги и сред най-малките стопанства“, коментира проф. Николов. Проучването стига до извода, че има четири модела на внедряване на дигитални решения в стопанствата – абонаментен модел, при който при месечна или годишна такса се получава достъп до определена услуга или продукт; експлоатационен модел, при който се заплаща само използваната услуга или продукт; резултатен модел, при който се търсят резултати и т.нар. съвместен модел, при който се споделят активи за развитие на отделните стопанства и перспективен модел, при който се добавя стойност на стандартните продукти от използването на дигитални технологии.

Това е и най-високо оценения модел, каза гл. ас. Д-р Красимир Костенаров от НБУ. „Най-висока оценка получава перспективнитя модел, който има оценка от 31%, следван от резултатният модел с 28,8%, съвместният – 17,3% одобрение, експлоатационният модел с 14,4% и абонаментният модел – с 8,5%.

Според учените заради големите вложения голяма част от малките стопани трудно имат достъп до подобни услуги и технологии, но има създадени инструменти, които могат да се ползват от земеделските производители, уточни проф. Божура Фиданска от ИАИ. „В Планът за възстановяване и устойчивост има бюджет за дигитални технологии и са включени всички земеделски производители, каза тя, има предвидени инвестиции и за широколентов интернет и др. Отделно в ПРСР има отделени няколко мерки, по които стопаните могат да се възползват да организират своята дейност.“, каза още проф. Фиданска.

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА