Великденската трапеза – по-скъпа и по-оскъдна

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
2 Минути

Според изчисления всяко домакинство трябва да похарчи над 100 лева за посрещане на светлия ден

Великденската трапеза тази година ще бъде значително по-скъпа и това предполага, че ще бъде по-оскъдна от продукти. Бързата равносметка с продуктите, необходими за нея, показва, че при всички се наблюдава значителен ръст. Това коментираха в интервю за БТА икономическият анализатор Петър Мишев и анализаторът Цветомила Иванова от Института за социални и синдикални изследвания и обучение (ИССИО) към КНСБ в навечерието на празника.

Боядисаните яйца, козунакът и агнешкото месо са основните храни, които присъстват на трапезата за Възкресение Христово.

“Да започнем с поскъпването на яйцата, по средна цена на яйцата през март 2023 г. според GlobalProductPrices.com България е на 4-о място сред 81 държави от цял свят. Според изследването на малката потребителска кошница през месец март отчитаме ръст при яйцата с 95% спрямо март 2022 г. в големите търговски вериги. Това шоково поскъпване се потвърждава и от цените на едро през същия период, където яйцата регистрират ръст от 65%”, посочват анализаторите.

По думите им, ако проследим основните съставки за направа на козунак, освен за яйца, добавяме разходи за брашно, при което има годишен ръст от 12,8 %, прясно мляко, което нараства на годишна база с 48 %, и захар, при която нарастването достига 67 % спрямо 2022 г. Като добавим производствени разходи, труд, електричество, бензин – цената на качествен козунак, направен от истински продукти, достига над 20 лв./кг. Агнешкото месо в хранителните магазини през март тази година струва около 25 лв/кг. За сравнение, преди година за Великден сме го купували за не повече от 20 лв./кг.

Всички тези сметки показват, че за Великденската трапеза ще са необходими около 105 лв., като не включваме салати, напитки и сладкиши. Така че все по-малко домакинства ще могат да си позволят тази трапеза поради ниските доходи и трудното справяне с растящите цени, коментират Петър Мишев и Цветомила Иванова.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама