Таня Дъбнишка: Земеделието е моето призвание

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
6 Минути

Публикация от 66 брой на сп. Агрозона

Пътят към земеделието за Таня Дъбнишка започва с висшето й образование. Отначало записва специалността екология и опазване на околната среда. „В момента когато кандидатствах това беше една много обещаваща професия, но всъщност практиката в която ни обучаваха – изцяло западен модел – се оказа, че не е приложима в България. Т.е. методите на обучение бяха изпреварили времето си. Това обаче ми помогна да се преориентирам към агроекология и всъщност допирът ми със земеделието стана кандидатствайки като докторант в Института по почвознание“.  Завършвайки специалността тя се завръща във Варна и започва работа за една от реномираните агробизнес групи. Отначало консултант, впоследствие получава покана да се присъедини към екипа на Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ). „Вече знаех с какво ще се занимавам. Това никога не е било моята детска мечта, но фактът, че правя работата си със сърце и хъс показва, че земеделието е моето призвание“. В момента Таня Дъбнишка заема поста на изпълнителен директор на АЗПБ.

Пред нас тя сподели, че земеделието е изключително интересна сфера – има много неща за преоткриване и научаване. „В секторите са миксирани толкова много знания и човек се учи ежедневно. За това е необходим хъс и любознателност“.

Успешният бизнес минава през знанията и екипа

„Нямам космически цели, това в което винаги съм вярвала е да имам живот, в който знам, че допринасям за нещо. Да давам от себе си всичко“.

Попитахме изпълнителния директор на АЗПБ как се прави успешен бизнес в България. Нейният отговор бе, че основното е много мисъл, знания и екип. „Вече навлизаме в един период, в който голяма част от хората, които не са се замисляли ще започнат да отрезняват. Осъзнаването, че трябва мотивиран екип и много знания е необходима рутина. Иска ми се да мога един ден да отговоря вашия въпрос с репликата „като играеш по правилата“, но при толкова нерешени проблеми със сивия сектор, нерегламентиран внос, неравнопоставеност на вътрешнообщностни доставки, административни злоупотреби с власт – към момента не мога да го заявя. Категорично ясно е обаче, че успешен агробизнес в България се прави с мотивиран и подготвен екип, с много всеобхватни знания и отдаденост, от предприемачи визионери, с хъс, с адаптивни умения и интуиция, ориентирана към пазара.

Женският комитет набира сили в земеделието

АЗПБ създава Комитет на жените в земеделието е България. Това обяви Таня Дъбнишка по време на Петата национална среща на земеделските производители в България. „Идеята е да се създаде малка структура в АЗПБ и търсим съдружници, съмишленици не само от жени, които са предприемачи в нашия сектор, но също така от университетските среди, академичната общност, търговците, изобщо всички, което има допир с нашия сектор. Основната ни цел е насочена към следващите поколения – децата в предучилищна възраст, учениците от селскостопанските техникуми и студентите, които се обучават по специалности, свързани със земеделие. Искаме да направим една мрежа, с която да сме полезни. Забелязваме, че децата в големите градове с годините изгубват важната информация за това кой произвежда вкусната храна, с която те се хранят. Тук целта ни от една страна е да възпитме децата да търсят качеството, а от друга да възвърнем престижа на професията, защото земеделският производител вече не се възприема така както в годините назад. Нашата професия е престижна, защото допринася много за живия социален живот в селските райони“.

Децата, учениците и студентите се нуждаят от повече знания за храната на масата

Една от таргет групите на Комитета са учениците и селскостопанските училища. „Там проблемът е много голям, защото връзката на тези училища е прекъсната с реалните очаквания на бизнеса. Самите деца пък нямат мотивация да останат в малките градчета. Те продължават да се занимават със земеделие, но не в България, а берейки ягоди във Великобритания например. Основната ни идея е да направим връзка между тези училища и бизнеса. Конкрентната ни инициатива е да създадем работни помагала, чрез които съвременните технологии в земеделието да стигнат до учениците.

За децата в предучилищна възраст пък Комитетът на жените в земеделието иска да изготви забавни книжки за оцветяване, чиито тематики да са стопанствата, фермите, как се произвежда храната и по този начин да могат децата да се запознаят и да научат откъде идва храната – кой я произвежда.

„Третата категория към която сме се насочили са студентите, защото непрекъснато слушаме от страна на бизнеса за липса на квалифицирани кадри, а същевременно във висшите училища виждаме интерес от страна на студентите, но те пък нямат добра реализация. Има скъсана връзка между бизнеса и университетите.

Проблемите са много и ние сме ангажирани с това да направим малки крачки в посока решаването им. Ако имаме и други съмишленици проблемът постепенно ще започне да се решава“, категорична е Таня Дъбнишка.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама