Европейската комисия предоставя приблизително 55 млн. евро годишно в подкрепа на кампании за насърчаване на земеделски продукти. Това каза в интервю за „Фокус” Ирина Лазарова, директор на Дирекция “Селскостопански пазарни механизми” в Държавен фонд “Земеделие”.
До момента са одобрени 518 програми като от тях 48 са мултинационални. Общият бюджет възлиза на около милиард сто шестдесет милиона евро. До момента Европейската комисия е одобрила 9 промоционални програми с българско участие на обща стойност над 32 млн. евро. „Схемата е изключително значима за страната, което се доказва с осигуряването на 30% национално съфинансиране. Обект на промоция са млечни продукти като бяло саламурено сирене, кашкавал, кисело мляко, вина със защитени наименования, преработени плодове и зеленчуци, също и пресни череши. Тези програми обхващат териториите на 15 държави в Европа, Северна и Южна Америка, Азия и Австралия”, каза Лазарова.
По нейни думи, схемата „Промоционални програми” е стартирала в България през 2009 година. „Целта е стабилизиране и стимулиране на икономиката ни и увеличаване на износа. В същото време тази перспективна схема подпомага вливането на европейски средства в българското земеделие. Насърчаването на селскостопанските продукти на Европейския съюз в трети страни ще помогне на земеделските производители и преработватели в ЕС да получат достъп до големи пазари като тези на Бразилия, Русия, Китай, Индия, Северна Америка, Австралия, Близкия изток и др. Една добре ориентирана политика на ЕС за провеждането на насърчителни мерки в трети страни може да доведе до драстично нарастване на продажбите на продуктите на хранително-вкусовата промишленост на ЕС извън неговите граници”, каза още Ирина Лазарова.