Ползвателят е длъжен да започне дейност по проекта и да предостави пред фонда надлежни доказателства за изпълнението на одобрената инвестиция в срок от 9 месеца от подписване на договора при положение, че инвестицията не включва строително-ремонтни работи и 12 месеца, ако инвестицията включва такива дейности. Това припомни изпълнителният директор на държавен фонд „Земеделие“ Румен Порожанов по време на Четвъртата национална среща на земеделските производители в България. Организатор на събитието е АЗПБ.
Под надлежни доказателства се разбира документ за извършено авансово или частично плащане в размер не по-малък от 20% от размера на помощта – издадена фактура за сума над посочения размер, подписани приемо-предавателни протоколи за извършени дейности по проекта на стойност не по-малка от посочената или др. подобни документи. От изключителна важност е документите да удостоверяват старт на инвестиция на стойност поне 20 на сто от размера на помощта.
При неизпълнение ползвателят дължи обезщетение в размер на полученото плащане при получен аванс, заедно с неустойка в размер на законната лихва върху тази сума от датата след изтичане на съответния срок. Когато няма извършено плащане, е дължима неустойка в размер на 5 % от размера на одобрената финансова помощ.
Неустойка не се дължи, ако до изтичане на 6 месеца от сключването на договора кандидатът уведоми ДФЗ, че се отказва от помощта и иска прекратяване на договора.
Задължения
От датата на сключване на договора до изтичане на 3 години за малки и средни предприятия и 5 за големи предприятия след получаване на окончателно плащане ползвателят се задължава:
- да постигне и поддържа резултати от изпълнението, които не са по-ниски от 50% от заложените при кандидатстване по бизнесплан показатели за рентабилност от инвестицията. Това задължение се отнася до постигане и поддържане на количествените показатели, посочени в производствената програма от бизнес плана. Отчита се на годишна база, считано от датата на подаване на заявка за окончателно плащане.
- да обработва земеделска земя в определен размер и да доказва това чрез регистрация в ИСАК, документи за собственост и/или ползване на земеделска земя. Признават се и документи за собственост или ползване също на друг вид недвижими имоти за трайни насаждения, за оранжерии и гъбарници или анкетни формуляри от анкетна карта/анкетни карти на земеделския стопанин. Следва да отглежда една или няколко култури от група I и една или няколко култури от група II, съгласно Приложение № 4 от договора.
- да осигури и поддържа определен брой животни (пчелни семейства и др.) и в съответствие с Таблица 5.1 „Вид и брой животни, в т.ч. естествения им прираст“ от одобрения проект, когато предметът на договора включва инвестиции, насочени в сектор „Животновъдство“;
- да поддържа съответствие с всяко от условията, за които е получил финансова помощ по договора в по-голям размер от 50 % от общите допустими и платени разходи;
- да поддържа съответствие с всяко от условията за критериите за подбор, посочени в „Списък на критериите за подбор, по които ползвателят е получил приоритет – Приложение № 2 към договора;
- да поддържа регистрация като земеделски стопанин съгласно чл. 7, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители;
- да поддържа минималния стандартен производствен обем на земеделското стопанство не по-малко от левовата равностойност на 8 000 евро;
- да използва произведената от възобновяеми енергийни източници енергия само за покриване на нуждите на стопанството си – когато предметът на договора включва инвестиции за производство на електрическа и/или топлинна енергия или енергия за охлаждане и/или производство на биогорива и течни горива от биомаса.
- да изпълнява стриктно предвидените в договора ангажименти за публичност и визуализация, чрез поставянето на плакат/табела/билборд – в зависимост от размера на публичната помощ;
Санкции
Санкции се налагат в случай на пълно неизпълнение на задължението за извършване на инвестицията. Тогава Фондът отказва изцяло изплащане на финансовата помощ по договора и бенефициентът дължи обезщетение в размер на цялата получена до този момент финансова помощ (по заявка за авансово и/или междинно плащане), заедно с неустойка в размер на законната лихва върху получената сума, считано от датата на нейното изплащане. Санкционира се и неподаване на заявка за окончателно плащане. При неподадена от ползвателя заявка за окончателно плащане и в случаите, когато не е получил финансова помощ по заявка за авансово и/или междинно плащане, земеделецът дължи неустойка в размер на 5% от размера на първоначално одобрената помощ по договора.
Кандидатите трябва да имат предвид и че фондът има право да откаже пълно или частично изплащане на финансовата помощ по подадената заявка за междинно или окончателно плащане, когато установи, че техническите характеристики и капацитетът на придобитите активи не съответства на размера на действително обработваната земя, когато след оценка на капацитета на придобитите активи, ДФЗ установи, че капацитетът им не съответства на броя животни; както и когато кандидатът, подаденият от него проект или предложените за финансиране разходи не отговарят на изискванията за допустимост за подпомагане. Отказ може да бъде получен и в случай, че не са спазени ангажименти или други задължения съгласно нормативните актове – в зависимост от тежестта, степента, продължителността и системността на неспазването, както и при несъответствие с всяко от условията, за бенефициентът е получил финансова помощ по договора в по-голям размер от 50 на сто от общите допустими разходи. Причина за отказ е и ако ползвателят не изпълни задължението си да поддържа съответствие с приоритетите, ако неизпълнението е по отношение на условие, което е било основание за избора му пред останалите кандидати и броят точки, съответстващ на критериите за подбор, е по-малък от 10 и/или по-малък от минималния брой на точките, присъдени на заявленията за подпомагане, за които е бил наличен бюджет;
Когато след получаване на окончателното плащане по договора ползвателят не изпълнява някое от задълженията си от договора, Фондът писмено го предупреждава за констатираното неизпълнение и му дава възможност в едномесечен срок от получаване на предупреждението да отстрани нарушението, като го предупреждава за последиците от неотстраняването му.
Ако нарушението бъде отстранено в посочения срок, не се дължи обезщетение, но кандидатът дължи различни видове неустойки според характера на нарушението.
Важен момент е, че предвидените по договор неустойки се удвояват, когато ДФЗ установи системност на неспазването. Под системност се разбира подобни случаи на неспазване да са били констатирани при същия бенефициет и същата мярка или същия вид операция и по-рано през последните четири години или през целия програмен период 2014—2020 г., или при подобна мярка през програмния период 2007—2013 г.