Украйна е вторият най-голям доставчик на брашно за ЕС през 2022 г

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

6 страни са основните пазари за украинско брашно

От 2019 г. обемът на износа на брашно от Украйна е намалял 4,8 пъти — от 365 000 тона през 2019 г. до 76 000 тона през 2022 г. Въпреки това Украйна стана вторият най-голям доставчик на брашно за ЕС. Това сочат данните, представени в прегледа на пазара на брашно, изготвен от  екипа за подкрепа на реформите на Министерството на икономиката на Украйна съвместно със Службата за развитие на предприемачеството и износа в рамките на проекта Export Booster.

По отношение на географската структура на износа на брашно от Украйна през 2022 г., в резултат на военноморската блокада на Руската федерация, се е извършило преориентиране на украинските производители към европейските пазари вместо към пазарите на Близкия изток и Африка. Благодарение на бързото преориентиране  през 2022 г. Украйна влезе в тройката на износителите на брашно за страните от ЕС.

Сред страните, които се превърнаха в най-големите пазари за продажби през 2022 г., на върха бяха Полша, Румъния, Хърватия, Унгария и Словакия, както и Република Молдова. През 2022 г. самата Молдова стана най-големият пазар за продажба на украинско брашно с обем на износа от 21 000 тона.

„Днес Украйна е сред лидерите в производството и износа на зърно и това е солидна основа за преминаване към първенство както в първичната преработка и износа на брашно, така и по-късно в задълбочаването на преработката и разширяването на износа на хлебни изделия. Преработката е добавена стойност, увеличени валутни приходи, ръст на БВП, допълнителни работни места.

Турция е световен лидер в износа на брашно и има около 1200 предприятия, които го произвеждат. Износът на брашно е ключова област от експортната й стратегия през 2023 г. В същото време Турция внася много украинско зърно и го преработва вътре в страната, изнася го за Близкия изток, печелейки пари от него“, казва Сергей Майданевич, старши ръководител на проекти в екипа за подкрепа на реформите на Министерството на икономиката.

Прегледът включва примери за продукти на рафтовете на европейските магазини, стандарти за качество на брашното в страните от ЕС, ценова политика, както и списък на супермаркети вносители и асоциации на производители.

„Високата добавена стойност допринася за бърз и осезаем икономически ефект. Ето защо проектът Export booster работи за увеличаване на украинския износ и осигуряване на широко присъствие на украински стоки с висока добавена стойност на международните пазари“ , коментира директорът на екипа за подкрепа на реформите на Министерството на икономиката Денис Шемякин.

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама