6 страни са основните пазари за украинско брашно
От 2019 г. обемът на износа на брашно от Украйна е намалял 4,8 пъти — от 365 000 тона през 2019 г. до 76 000 тона през 2022 г. Въпреки това Украйна стана вторият най-голям доставчик на брашно за ЕС. Това сочат данните, представени в прегледа на пазара на брашно, изготвен от екипа за подкрепа на реформите на Министерството на икономиката на Украйна съвместно със Службата за развитие на предприемачеството и износа в рамките на проекта Export Booster.
По отношение на географската структура на износа на брашно от Украйна през 2022 г., в резултат на военноморската блокада на Руската федерация, се е извършило преориентиране на украинските производители към европейските пазари вместо към пазарите на Близкия изток и Африка. Благодарение на бързото преориентиране през 2022 г. Украйна влезе в тройката на износителите на брашно за страните от ЕС.
Сред страните, които се превърнаха в най-големите пазари за продажби през 2022 г., на върха бяха Полша, Румъния, Хърватия, Унгария и Словакия, както и Република Молдова. През 2022 г. самата Молдова стана най-големият пазар за продажба на украинско брашно с обем на износа от 21 000 тона.
„Днес Украйна е сред лидерите в производството и износа на зърно и това е солидна основа за преминаване към първенство както в първичната преработка и износа на брашно, така и по-късно в задълбочаването на преработката и разширяването на износа на хлебни изделия. Преработката е добавена стойност, увеличени валутни приходи, ръст на БВП, допълнителни работни места.
Турция е световен лидер в износа на брашно и има около 1200 предприятия, които го произвеждат. Износът на брашно е ключова област от експортната й стратегия през 2023 г. В същото време Турция внася много украинско зърно и го преработва вътре в страната, изнася го за Близкия изток, печелейки пари от него“, казва Сергей Майданевич, старши ръководител на проекти в екипа за подкрепа на реформите на Министерството на икономиката.
Прегледът включва примери за продукти на рафтовете на европейските магазини, стандарти за качество на брашното в страните от ЕС, ценова политика, както и списък на супермаркети вносители и асоциации на производители.
„Високата добавена стойност допринася за бърз и осезаем икономически ефект. Ето защо проектът Export booster работи за увеличаване на украинския износ и осигуряване на широко присъствие на украински стоки с висока добавена стойност на международните пазари“ , коментира директорът на екипа за подкрепа на реформите на Министерството на икономиката Денис Шемякин.