Украйна е вторият най-голям доставчик на брашно за ЕС през 2022 г

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

6 страни са основните пазари за украинско брашно

От 2019 г. обемът на износа на брашно от Украйна е намалял 4,8 пъти — от 365 000 тона през 2019 г. до 76 000 тона през 2022 г. Въпреки това Украйна стана вторият най-голям доставчик на брашно за ЕС. Това сочат данните, представени в прегледа на пазара на брашно, изготвен от  екипа за подкрепа на реформите на Министерството на икономиката на Украйна съвместно със Службата за развитие на предприемачеството и износа в рамките на проекта Export Booster.

По отношение на географската структура на износа на брашно от Украйна през 2022 г., в резултат на военноморската блокада на Руската федерация, се е извършило преориентиране на украинските производители към европейските пазари вместо към пазарите на Близкия изток и Африка. Благодарение на бързото преориентиране  през 2022 г. Украйна влезе в тройката на износителите на брашно за страните от ЕС.

Сред страните, които се превърнаха в най-големите пазари за продажби през 2022 г., на върха бяха Полша, Румъния, Хърватия, Унгария и Словакия, както и Република Молдова. През 2022 г. самата Молдова стана най-големият пазар за продажба на украинско брашно с обем на износа от 21 000 тона.

„Днес Украйна е сред лидерите в производството и износа на зърно и това е солидна основа за преминаване към първенство както в първичната преработка и износа на брашно, така и по-късно в задълбочаването на преработката и разширяването на износа на хлебни изделия. Преработката е добавена стойност, увеличени валутни приходи, ръст на БВП, допълнителни работни места.

Турция е световен лидер в износа на брашно и има около 1200 предприятия, които го произвеждат. Износът на брашно е ключова област от експортната й стратегия през 2023 г. В същото време Турция внася много украинско зърно и го преработва вътре в страната, изнася го за Близкия изток, печелейки пари от него“, казва Сергей Майданевич, старши ръководител на проекти в екипа за подкрепа на реформите на Министерството на икономиката.

Прегледът включва примери за продукти на рафтовете на европейските магазини, стандарти за качество на брашното в страните от ЕС, ценова политика, както и списък на супермаркети вносители и асоциации на производители.

„Високата добавена стойност допринася за бърз и осезаем икономически ефект. Ето защо проектът Export booster работи за увеличаване на украинския износ и осигуряване на широко присъствие на украински стоки с висока добавена стойност на международните пазари“ , коментира директорът на екипа за подкрепа на реформите на Министерството на икономиката Денис Шемякин.

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА