Търсенето на зехтин расте, годината трудна за производителите

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

През октомври износът на зехтин от ЕС значително нараства, като числата достигат нови рекорди за дестинации, като САЩ, където има ръст от 16%,  Бразилия – 32% , Япония – 3%, се отбелязва в доклад на Европейската комисия за развитието на селското стопанство през есента на 2020 г.  Заедно с Великобритания тези страни представляват около 70% от износа на маслиново масло от ЕС. Стойността на износа от ЕС обаче не расте пропорционално. Той спада с 3% за САЩ и около 10 в Китай и Япония, констатират експертите.  Въпреки известното забавяне на растежа на износа, до края на настоящата кампания изнесените количества зехтин могат да достигнат 820 000 тона. В същото време вносът с произход от Тунис продължава да расте и може да достигне историческо ниво от 240 000 тона.

Производствената година бележи увеличено търсене на маслиновото масло и сред потребителите на европейския пазар, което се обяснява с блокирането на голяма част от държавите, тъй като членовете на домакинствата прекарват по-голяма част от времето си вкъщи. Ръстът се очаква да бъде около 3% въпреки намаленото търсене от туристическата и хранително-вкусовата промишленост.

Заедно с очаквания ръст на износа, запасите се очаква да се свият с  трябва да допринесе за намаляване на запасите с 20%, казват още от ЕК.

Заради лошото време и периодите на засушаване на Иберийския полуостров производителите на маслини очакват през маркетинговата година 2020/2021 продукция от около 1 550 000 тона зехтин, а делът на Италия, например се оценва на около 290 000 тона. Общите прогнози за целия ЕС предвиждат продукция около 2,2 млн. тона зехтин.

Износът на зехтин от ЕС се предвижда през 2020 г да достигне 21 790 000 тона, като прогнозите сочат, че и той може да се свие поради наличните количества на съответните пазари както и поради по-ниските наличности в страни извън ЕС и по-малкото нужда от реекспорт. Очаква се растеж на потреблението в ЕС (3,5%), да бъде ограничен от по-ниските количества в традиционните производители, където потребителите предпочитат предимно местна продукция и бавното възстановяване на туризма и хранителната индустрия.

 

 

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА