През август 2016 г. департамента по земеделие на САЩ обяви, че очаква през 2017 г. Китай да се превърне в най-големия пазар за американски земеделски стоки, надминавайки Канада и Мексико. В своята предизборна кампания обаче Доналд Тръмп критикува Китай и заплаши, че ще наложи мито от 45% върху вноса на Китай в САЩ. Според наблюдатели обаче ако това стане, търговията между двете страни на практика ще бъде парализирана, защото и Китай от своя страна ще предприеме рестриктивни мерки по отношение на търговията със САЩ. Вносът на американски соя и царевица през 2015 г. се оценява на над 15 млрд. щатски долара. Ако наистина се случи търговската война между САЩ и Китай, това би довело до протекционизъм в целия свят, което би ограничило световния икономически растеж. Стокооборотът в световен мащаб би се свил с около 46% през последните 5 години, според наблюдатели цитирани от producereport.com.
Към износа на плодове и зеленчуци от Китай към САЩ е 159 млн. щ.д., докато стойността на износа в обратната посока възлиза на 524 млн. щ.д. Износът на свежи круши от азиатската държава към САЩ представлява 11,4% от общия внос за САЩ и през последните 5 години е нараснал с 30%. Това обаче може да се промени в случай, че митата бъдат увеличени. Износът на сушени плодове за САЩ също би намалял, тъй като Китай в момента доставя над 44% от общия внос на сушени плодове в САЩ, предимно праскови, круши и папая.
36% ръст в търговията през 2015 г.
В износа на свежи плодове от САЩ към Китай преобладава висококачествената продукция. През 2015 г. той представлява дял от само 3,5% от общия внос на плодове в азиатската държава, но в стойностно изражение делът е около 7%. По данни на USDA за периода 2013-2015 г. САЩ е водещ износител на круши за Китай, като те са доставили 65,9% от всички круши внесени в Китай. Така САЩ попада в топ 3 на вносителите на свежи плодове в Китай, сред които са сливите (21.6%), черешите (15.4%), гроздето (20%), лимона (23.6%) и ябълките (21.8%).
Производителите на ябълки и експерти в САЩ вече изразиха своята загриженост за различните ефекти от президентството на Тръмп по отношение на търговията с Китай, която през 2015 г. нарасна с 36% спрямо предходната.
Според наблюдатели ако отношенията между САЩ и Китай се влошат, азиатската държава ще намери достатъчно нови доставчици на стоки, които преди са идвали от Америка. В момента Китай внася ябълки от Чили, Франция, Нова Зеландия, Япония, Южна Африка, Аржентина и от скоро и от Полша, а Германия и Италия в момента проучват възможностите да продават на милиардния китайски пазар.
Тръмп създава ново звено за търговия
Новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп създаде специален департамент в Белия Дом с фокус върху търговията. Директор на новото звено с наименование Национален търговски съвет ще бъде Питър Наваро и той ще изпълнява длъжността директор на търговията и индустриалната политика. Задачата на Наваро ще бъде да развива търговските политики на САЩ, да стопи търговския дефицит, да стимулира икономическия ръст и създаването на нови работни места, по информация на New York Times.