Слънцето – най-добрият бизнес партньор на бирата

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
7 Минути

С обнадеждаващ старт започна тази година за пивоварната индустрия. „През първите три месеца имаше доста сериозно оживление на пазара“, коментира за „Агрозона“ Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България. Консумацията на пиво е нараснала с 3-4%. Това не е типично, тъй като бирата е обикновено лятна напитка, но меката зима е допринесла за повечето изпита бира. „Както ние обичаме да се шегуваме, слънцето е нашият най-добър бизнес партньор“, казва Ивана Радомирова. Слънчевият партньор обаче е оттеглил сътрудничеството си през април и май, когато дъждът влезе във владение. Но сега пивоварите са оптимисти и разчитат на топло лято. Миналата година, благодарение на запазилите се дълго време летни температури, пазарът на бира в страната е отбелязал около 2,5% ръст, а продажбите на компаниите от Съюза на пивоварите са се повишили с 4%. В Европа като цяло пазарът на бира се движи в позитивна посока през последните години. „Бирата е глобален продукт. Няма страна, в която да не се произвежда бира в Европа.“, коментира Радомирова.

Не просто бира, а крафт

В световна мода се превръщат крафт бирите. Ивана Радомирова цитира данни, според които през миналата година в страните от ЕС са отворили врати около 650 крафт пивоварни. Няма легално определение за крафт пивоварна, но е прието, че това са пивоварни с годишно производство до около 1000 хектолитра, обичайно на мястото на производство  е и мястото на консумация – бирарии и ресторанти. Крафт бирите най-често се произвеждат чрез горна ферментация, не са филтрирани и пастьоризирани. За миналата година у нас има отворена една микропивоварна, посочва Радомирова като се позовава на данни на Агенция „Митници“. В държави с развита бирена култура като Чехия и Германия обаче в един град има по 4-5 такива пивоварни. Заради малките пивоварни, които напоследък са отворени във Великобритания, тя изпреварва по брой пивоварните в Германия, каза още Радомирова. „В нашата страна много бири се внасят като крафт бири, но аз лично се съмнявам дали те наистина да са такива.“, коментира специалистът. Съмненията й се базират на факта, че повечето от тях са вносни, а срокът на годност на този тип пиво е кратък и не може да е 2 или повече месеца, както обичайно пише на техните етикети.

Носталгия по традициите

Данните в световен мащаб сочат, че потребителите залагат на светлото пиво. То има дял 90% в продажбите на бира. До преди няколко години българският консуматор е бил доста консервативен, но от 5-6 години тенденцията се променя. Бири, които българските компании са опитали да позиционират на пазара без успех преди, сега са търсени. Ярък такъв пример са мътните бири.  Напоследък все по-голяма популярност набира и пивото, което препраща към вкуса от близкото минало: „Носталгията по „ретро“ вкусове е всъщност носталгия по традициите“, коментира Ивана Радомирова. По думите й приготвянето на този вид бира изисква голям професионализъм и технологични иновации. Напитката е непастьоризирана, но в същото време масовото производство изисква пивото да може да се съхранява по-дълго. Тази година родните компании са представили три нови предложения в тази посока.

Що се отнася до съдържанието,  изпълнителният директор на Съюза на пивоварите в България посочва, че бирата е изцяло натурален продукт. Произвежда се от 90-92% вода, малц, пивни дрожди и хмел. В нея няма консерванти, оцветители и спирт, подчертава Радомирова.

Изнасяме хмел за Германия

Между 45 и 50% от използвания малц за производство на бира у нас е български. Вносът се налага по две причини, обясни специалистът – в страната не могат да се осигурят толкова големи количества пивоварен ечемик, отговарящ на изискванията, и няма достатъчно предприятия за производство на малц. Има и друг фактор, тук не се произвеждат всички видове малц, които рецептурите изискват. Лицензионните марки бира, които се правят у нас – общо 8, изискват и специални малцове. По отношение на хмела – в България има един производител и може да задоволи 18-20% от нуждите на бранша, посочи Радомирова. Производството му обаче е толкова качествено, че дори изнася за Германия и Австралия.

До края на 2017 г. – калориите ще са на етикета

От октомври пивоварите ще предоставят информация на потребителя за калорийното съдържание в бирата, както и за въглехидрати, протеини и др. Това е доброволен ангажимент на индустрията, посочи Радомирова. Първоначално това ще става в интернет платформа, но до края на следващата година данните ще бъдат изписани и на етикета. Дългогодишна традиция в бранша е производителите да посочват съставките на напитката, макар за алкохолните напитки това да не се изисква от нормативната база на ЕС.

Българите в чужбина търсят родната бира

Общото количество на експорта е малко, но прави впечатление, че то е насочено основно към дестинации, където има големи български общности. Българите в чужбина подчертано търсят родната бира. Ако има производство в родния им град, нашенците зад граница избират марката, която се произвежда там. За миналата година пивоварите отчитат 15% ръст в износа на бира като той е достигнал 138 300 хектолитра. Изпитото количество у нас е 5,3 млн. хектолитра, а вносът възлиза на 538 хил. хектолитра.

Предпочитанията на потребителите в страната се определят от възрастта на човека и от покупателните му способности, посочва Ивана Радомирова. Потребителите във възрастовата група 25-39 г. и с по-високи доходи са по-склонни да експериментират, те са почитатели на лицензионните бири в по-висок ценови клас. Вероятно в градовете, в които има пивоварни, се пие най-много от произвежданите там марки, допуска изпълнителният директор на Съюза на пивоварите. Изследванията сочат, че бира се пие най-често в Русе, Монтана,  Бургас, Варна.

Снимка: Mattias Tengblad/freeimages.com

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА