Производителят на изкуствени торове “Неохим” промени част от основните си външни пазари

Златко Златков
Златко Златков
4 Минути

Значителна промяна в структурата на своите пазари отчита димитровградският производител на торове за селското стопанство “Неохим”. При най-много реализирани продажби на европейските пазари, компанията е започнала да продава в Северна Америка и почти е спряла доставките за Азия и Африка, според неконсолидирания й отчет. Възможно е промяната на пазарите да е свързана с навлизането на новия инвеститор в “Неохим” – в началото на тази година австрийската компания Borealis и First Energy Bank – Бахрейн, купиха 20% от капитала на торовия завод. Засега няма достатъчно информация какви промени може да се очакват след сделката, но е възможно смяната на основните пазари да е направена под влиянието на новите инвеститори, пише capital.bg.

Към края на септември 2014 г. близо 80% от оборота на компанията на чужди пазари се дължи на европейските и още 15% идват от Северна Америка. Година по-рано структурата е била различна — Европа е носела близо 60% от външните приходи, а останалите 40% са идвали от Азия и Африка. Съвсем леки промени има и в съотношението между оборота от износ и този от българския пазар. Преди година продажбите в България са носили 64% от общия оборот, а сега този дял е спаднал с 1 процентен пункт.

През деветмесечието на миналата година продажбите в Европа са били на стойност 42.6 млн. лв., а по същото време на тази са 46.3 млн. лв. За сметка на това в Азия и Африка има значително намаление на продажбите — от близо 27 млн. лв. за деветмесечието на миналата година до малко над 4 млн. лв. през същия период на тази. Освен това “Неохим” вече има и нов пазар — Северна Америка, където е пласирана продукция за общо 9 млн. лв. Година по-рано там не е имало никакви продажби.

Компанията е излязла на загуба за деветмесечието заради спад в продажбите. Към края на септември отрицателният резултат надминава 12 млн. лв. при 4 млн. лв. печалба година по-рано. За същото време общите приходи са паднали с 16% до 163 млн. лв., като основната част идват от продажби на продукция, където е и същественото намаление. Намаление има и в продажбите на вътрешния пазар, и в тези зад граница. Доста сериозно са спаднали вътрешните продажби на основния продукт — амониев нитрат, докато тези на NPK тор и на амоняк са се повишили. Делът им в оборота обаче е много малък и не е съществен за общите приходи.

Разходите за дейността на компанията също са намалели, макар и недостатъчно, за да компенсират спада от приходите. Основната суровина за производството е природният газ, което прави торовия завод силно зависим от цената на горивото. За деветмесечието на тази година разходите за него са били 119.43 млн. лв., с близо 7 млн. лв. по-малко, отколкото за същия период на миналата година. Това представлява близо 70% от всички разходи на “Неохим”. Трябва обаче да се има предвид, че за този период цената на природния газ спадна — към септември миналата година тя беше 630 лв. на 1000 куб. метра, а сега е 603.44 лв., т.е. понижението е над 4%.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама